آزمایش خون قبل از عمل بینی برای چیست؟

آزمایش خون قبل از عمل بینی
چکیده مطلب

تقریبا پیش از انجام تمام عمل های جراحی باید تعدادی آزمایش انجام داده شود. برخی از این آزمایش ها ضروری هستند و تعدادی دیگر صرفا جهت اطمینان درخواست داده می شوند. آزمایش خون یکی از آزمایش های اصلی و پایه ای است که حتما قبل از انجام هر عملی درخواست داده می شود. این موضوع […]

فهرست مطلب

تقریبا پیش از انجام تمام عمل های جراحی باید تعدادی آزمایش انجام داده شود. برخی از این آزمایش ها ضروری هستند و تعدادی دیگر صرفا جهت اطمینان درخواست داده می شوند. آزمایش خون یکی از آزمایش های اصلی و پایه ای است که حتما قبل از انجام هر عملی درخواست داده می شود. این موضوع در خصوص عمل بینی هم صادق است. در این مقاله به طور کامل درباره علت درخواست آزمایش خون قبل از عمل بینی یا سایر جراحی های دیگر اطلاعاتی به دست خواهید آورد.

آزمایش خون چه مشکلاتی را مشخص می کند؟

عمل بینی یک عمل نسبتا پیچیده و زمان بر است. هرگونه مشکل پزشکی نیز می تواند پیچیدگی آن را بیشتر کند. بنابراین جراح بینی پیش از انجام عمل به بیماران خود دستور انجام تست خون می دهد تا بتواند مشکلات احتمالی که (قادرند) در روند عمل اخلال ایجاد کنند را شناسایی کند.

ممکن است شخص ظاهرا هیچ مشکلی نداشته باشد اما باز هم این آزمایش درخواست داده می شود تا کوچکترین مسائل و مشکلات احتمالی در بدن بیمار تشخیص داده شود و بر اساس آن برای عمل تصمیم گیری شود.

در برخی موارد آزمایش خون مشکلات و موارد زیر را مشخص می کند (که احتمالا نحوه عمل و حتی تصمیم گیری برای انجام یا عدم انجام عمل را تحت تاثیر قرار خواهد داد):

  • کم خونی (پایین بودن سطح گلبول های قرمز خون)
  • ترومبوسیتوپنی (سطح پایین پلاکت خون)
  • بیماری سلول داسی شکل
  • عفونت یا یک بیماری خود ایمنی
  • بیماری قلبی
  • آلرژی
  • مشکلاتی در نحوه ساخت سلول های خونی

بیشتر بخوانید ???? قبل از عمل بینی چه آزمایشاتی باید انجام دهیم؟


دقیقا چه وقت باید انجام شود؟

پس از مشاوره اولیه با جراح بینی، به شما گفته می شود که برای انجام آزمایش خون اقدام کنید. شما باید به فاصله چند روز تا 1 هفته قبل از عمل تست را انجام داده باشید و نتایج آن توسط جراح بررسی شده باشد.


آزمایش خون چه چیزهایی را اندازه می گیرد؟

چیزی که اغلب مردم از آن به عنوان آزمایش خون یاد می کنند در واقع با نام CBC شناخته می شود.  CBC مخفف عبارت (complete blood count) به معنای شمارش کامل سلول های خونی است.

تست و آزمایش خون قبل از عمل بینی سطح موارد زیر در بدن شخص کاندید را بررسی می کند:

  • تعداد سلول های قرمز خون (RBC): شاید مهم ترین سلول خونی گلبول قرمز یا RBC باشد. این سلول ها اکسیژن را از ریه ها گرفته و به بافت ها می دهند و از سوی دیگر دی اکسید کربن را از بافت ها به ریه ها می رسانند. با اندازه گیری تعداد گلبول های قرمز در آزمایش خون برای عمل بینی موارد زیر نیز اندازه گیری می شود:
  • میزان هموگلوبین خون (Hg): قسمت اصلی گلبول های قرمز خون است. این پروتئین به حمل اکسیژن و CO2 در خون کمک می کند.
  • میزان هماتوکریت خون (Hct): نسبت تعداد گلبول های قرمز خون به تعداد تمام سلول های خونی را اندازه گیری می کند.
  • تعداد  گلبول های سفید خون (WBC): گلبول های سفید سربازان سیستم دفاعی بدن هستند. آن ها به مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. انواع مختلف گلبول سفید وجود دارد. میزان و تعداد این گلبول ها اطلاعات زیادی به جراح بینی شما ارائه می دهد.
  • سطح پلاکت های خون: پلاکت ها سلول هایی هستند که به لخته شدن خون شما کمک کرده و خونریزی را متوقف می کنند.
خواندن  آشنایی با تمام آزمایش های قبل از عمل بینی

چرا باید قبل از عمل بینی آزمایش خون بدهیم؟

درخواست آزمایش خون قبل از جراحی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما به طور کلی در موارد زیر پزشکان، جراحان و متخصصان درخواست شمارش کامل سلول های خونی را می دهند.


ارزیابی سلامت عمومی شما

اولین هدف انجام آزمایش خون بررسی سطح سلامت افراد است. در واقع شمارش سلول های خونی که تقریبا در تمام سطح بدن وجود دارند می تواند اطلاعات زیادی درباره سطح سلامت ما در اختیار جراح و پزشکان قرار دهد.

جراحان با مشاهده نتایج آزمایش خون شرایط خاصی را بررسی می کنند و از همه مهمتر، در خصوص توانایی لخته شدن خون حین جراحی ها اطمینان حاصل می کنند.


تشخیص یک مساله یا مشکل فیزیکی

در برخی موارد ممکن است CBC برای تشخیص یک بیماری پزشکی انجام شود. در صورت احساس ضعف ، خستگی ، کبودی یا خونریزی ممکن است به صورت پیشفرض به انجام آزمایش CBC نیاز داشته باشید. همچنین در صورت داشتن درد ، تب یا تورم ، به احتمال قوی اولین کاری که یک پزشک انجام می دهد درخواست این آزمایش باش زیرا CBC به تشخیص علت این علائم کمک می کند.


مدیریت و مانیتورینگ یک مشکل و مسئله پزشکی

ممکن است CBC برای کنترل وضعیت پزشکی یک شخص انجام شود. در صورت تشخیص اختلالات خونی یا اختلال خودایمنی، این تست حتما درخواست داده می شود. زیرا این تست وضعیت فعلی بیماری را مشخص می کند.

بیشتر بخوانید ???? اگر جزء این افراد هستید عمل بینی انجام ندهید!????

با مشخص بودن شرایط بیماری و میزان کنترل آن، شما بهتر می توانید عمل بینی انجام دهید و یا حتی ممکن است آزمایش خون نشان دهد که شما آمادگی انجام یک جراحی مانند رینوپلاستی را ندارید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *