آشنایی با انواع بینی و بهترین نوع بینی برای عمل زیبایی

انواع بینی - نوع بینی
چکیده مطلب

بینی یکی از مهم‌ترین اجزای چهره است و هرگونه تغییری در آن می‌تواند به شدت ظاهر صورت شما را تغییر دهد. این عضو از آنجا که در وسط چهره است می‌تواند نگاه ها را در اولین برخورد به خود جلب کند. و باعث شود خواه یا ناخواه، درست یا نادرست ظاهر و زیبایی شما از […]

فهرست مطلب

بینی یکی از مهم‌ترین اجزای چهره است و هرگونه تغییری در آن می‌تواند به شدت ظاهر صورت شما را تغییر دهد. این عضو از آنجا که در وسط چهره است می‌تواند نگاه ها را در اولین برخورد به خود جلب کند. و باعث شود خواه یا ناخواه، درست یا نادرست ظاهر و زیبایی شما از روی بینی قضاوت شود. علاوه بر جنبه زیبایی شناختی بینی، این عضو بسیار حیاتی نقش مهمی در سیستم تنفسی ما انسان ها ایفا می‌کند. و در نقش یک فیلتر یا دستگاه تصفیه کننده باعث بهبود کیفیت هوای ورودی به ریه ها می‌شود. این مقاله را بخوانید تا با انواع بینی از نظر شکل و جنس آشنا شوید. و بدانید که هر بینی چه ویژگی هایی دارد. و همچنین از نظر یک جراح و متخصص زیبایی یک بینی زیبا چه ویژگی دارد. و روش عمل بینی های گوشتی یا استخوانی چیست.

ویژگی های یک بینی ایده آل و زیبا چیست؟

البته زیبایی یک مفهوم نسبی است و هیچ جا یک تعریف ثابت و دقیق ندارد. در فرهنگ ها و جوامع مختلف تصورات مختلفی درباره زیبایی بینی و انواع بینی وجود دارد. بنابراین به نظر میرسد که به زبان آوردن اصطلاحی به نام بینی ایده آل چندان هم درست نباشد. اما این دلیل نمی شود که ما برای مشخص کردن یک بینی خوب از فاکتورهایی استفاده نکنیم. یک جراح بینی با در نظر گرفتن فاکتورهای زیر بینی های ایده آل را مشخص میکند:

  • هر کسی که یک صورت متقارن داشته باشد میتواند بینی خوبی داشته باشد
  • کسی که یک بینی یک دست دارد (بدون بر آمدگی، انحراف یا شکستگی بینی)
  • کسی که زوایای بینی با لب و اطراف بینی اش استاندارد باشد
  • کسی که مشکلات تنفسی نداشته باشد و بینی او به تنفس بهترش کمک کند

اجزای اصلی انواع بینی کدامند؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره انواع بینی از نظر شکل و جنس صحبت کنیم بیایید به بررسی اجزای اصلی بینی بپردازیم و با هر کدام از آن ها آشنا شویم. اطلاع از آناتومی و بخش های مختلف بینی دید بهتری درباره شکل بینی و نحوه عمل آن به شما میدهد. مهمترین اجزای تشکیل دهنده بینی در انسان عبارتند از:

  • هرم غضروفی بینی
  • قطعات استخوانی بینی
  • مجموعه عروق بینی شامل عروق عصبی، شریان ها و وریدها
  • بافت نرم بینی (شامل پوست)
  • بخش های داخلی و مخاطی بینی
  • سیستن لنفاوی موجود در بینی و اطراف آن
  • اعصاب بینی و بخش های اطراف آن

یک جراح بینی برای انجام عمل بینی چه بخش هایی از بینی را تغییر میدهد؟

از لحاظ ظاهری یک جراح زیبایی بخش های مختلف بینی را دستکاری میکند  تا بتواند ایرادات را برطرف کرده و ظاهر بهتری به بینی و صورت ببخشد. با مشاهده تصویر زیر می تواند 9 بخش اصلی بینی که میتوانند طی جراحی جهت زیبایی ظاهری دستکاری شوند ببینید. نام هر بخش را در زیر تصویر میتوانید ببینید. در بخش بعدی بخش هایی که جهت فرم دهی بینی انجام میشود را نیز مشاهده خواهید کرد. (زیباسازی ظاهری ببا فرم دهی کمی متفاوت است)

1(نوک بینی که به آن تیپ نیز گفته میشود)، 2 (کلوملار که فاصله بین دو سوراخ بینی در جلو بینی است)، 3 (پره راست بینی که به آن آلار نیز گفته میشود)، 4 (دیواره پره بینی که مابین پره و گل بینی نوک)، 5 (پره سمت چپ بینی یا آلار چپ)، 6 (مشابه مورد 4 این هم دیواره بین پره چپ  ونوک بینی اس)، 7 (سپتوم بینی که  با نام دیواره بین دو سوراخ بینی یا تغیه بینی نیز شناخته میشود)، 8 (دیواره فوقانی راست بینی)، 9(دیواره فوقانی چپ بینی)

خواندن  شرایط عمل بینی چیست ؟ اگر جزء این افراد هستید عمل بینی انجام ندهید!

در تصویر زیر نیز 6 بخش اصلی که برای فرم دهی بینی طی عمل دستکاری میشوند را خواهد دید. در همه انواع بینی ممکن است این بخش ها دستکاری شود.

بررسی انواع بینی بر اساس بافت تشکیل دهنده آن ها

بر اساس اینکه بیشترین بخش تشکیل دهنده بینی از چه نوع بافتی است بینی ها را به دو دسته بینی گوشتی و بینی استخوانی تقسیم بندی میکنند. در ادامه با ویژگی های هر دو نوع بینی و روش زیباسازی هر کدام آشنا خواهید شد.

بینی گوشتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به دلیل اینکه بیشتر بافت و ساختار بینی های گوشتی را پوست  وغضروف تشکیل میدهد به آن ها بینی گوشتی گفته میشود. تصویر زیر به خوبی یک بینی گوشتی را نشان میدهد. در این نوع بینی، پوست ضخیم است، غضروف ها کمی بزرگتر اما نازک و ظریف هستند و بخش نوک بینی معمولا بافت چربی زیادی دارد. از لحاظ ظاهری متخصصان بر این باورند که موارد زیر ویژگی های یک بینی گوشتی هستند:

  • وجود منافظ زیاد پوستی که عمدتا باز هستند
  • احساس ضخامت پوست درست زمانی که با انگشت بینی را لمس میکنید
  • وجود ورم در بینی یا مستعد بودن آن به تورم
  • وجود چربی در پوست آن
  • احساس بافت چربی در نوک بینی
  • براق بودن پل و مخصوصا نوک بینی

بینی استخوانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برعکس بینی گوشتی، یک بینی استخوانی بافت غضروفی و استخوانی بیشتری دارد و ظاهر آن نازک، برآمده و نامتقارن است. در بخش نوک بینی استخوانی بافت چربی یا وجود ندارد یا خیلی کم است. نوک این بینی به دلیل وجود قوز در وسط آن ممکن است سرپایین باشد. و عمده مشکل ظاهری آن مربوط به پل بینی است. تصویر بینی استخوانی را در شکل زیر میبینید. از نظر متخصصان زیبایی موارد زیر ویژگی های یک بینی استخوانی است:

  • تجمع غضروف در بخش نوک بینی
  • غضروف های متسحکم و ضخیم
  • پوست نازک  و ظریف

نحوه عمل انواع بینی گوشتی

در گذشته عمل بینی پوشتی را با کاهش بافن چربی و غضروفی انجام میدادند اما امروزه اینکار به تنهایی کافی نیست و ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. در عوض با اصلاح نوک بینی و همچنین استفاده از گرافت های غضروفی استاندارد به این نوع بینی ها فرم میدهند.

نحوه عمل انواع بینی استخوانی

بینی های استخوانی را میتوان به هر دو روش باز و بسته انجام داد. اما اینکه بینی شما به چه روشی عمل شود بستگی به ترجیح جراح و نظر شخصی شما دارد. با این حال اگر بینی شما دارای انحراف شدید تیغه بینی باشد و یا شکستگی داشته باشد نحوه عمل بینی شما به صورت باز خواهد بود. نکته مثبت درباره عمل بینی استخوانی کاهش ورم بینی بعد از عمل به دلیل نازک بودن پوست است.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *