قبل از عمل بینی چه چیزهایی بخوریم و چه نخوریم؟

تغذیه قبل از عمل بینی
چکیده مطلب

شاید با خود فکر کنید که تنها روز عمل بینی و دوران نقاهت بعد از آن برای افراد مهم است. اما تجربه ثابت کرده که روزهای منتهی به عمل رینوپلاستی نیز از اهیمت زیادی در نتیجه عمل برخوردارند و نباید آن ها را کم اهمیت جلوه داد. رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی در افرادی […]

فهرست مطلب

شاید با خود فکر کنید که تنها روز عمل بینی و دوران نقاهت بعد از آن برای افراد مهم است. اما تجربه ثابت کرده که روزهای منتهی به عمل رینوپلاستی نیز از اهیمت زیادی در نتیجه عمل برخوردارند و نباید آن ها را کم اهمیت جلوه داد. رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی در افرادی که میخواهند عمل بینی انجام دهند باید تغییر کند تا نتایج آنطور که مورد انتظار است حاصل شود. احتمالا مطالب زیادی درباره رژیم غذایی بعد از عمل بینی خوانده اید اما این مقاله را هم بخوانید تا با رژیم غذایی یا تغذیه قبل از عمل بینی بیشتر آشنا شوید.

هر وقت درباره تغذیه قبل از عمل بینی صحبت شد یعنی….

وقتی صحبت از رژیم غذایی قبل از عمل بینی به میان می آید منظور دست کم دو هفته یا 45 روز قبل از عمل بینی است. هدف از ارائه چنین بازه زمانی و چنین برنامه ای بیشتر برای آماده شدن است. شخص باید با تغییر سبک زندگی و همچنین بهبود سلامتی خود کاری کند که عمل بهتری داشته باشد و دوران بهبودی خوبی را نیز پست سر بگذارد. برای همین باید برخی مواد غذایی دریافت کند و از مصرف برخی دیگر اجتناب کند.

انواع ویتامین و مواد معدنی: کمک به ثبات خون رسانی و بهبود زخم

البته هر نوع ویتامینی برای افرادی که میخواهند تحت عمل بینی قرار بگیرند توصیه نمیشود. اگر به درخواست جراح خود مولتی ویتامین مصرف میکنید سعی کنید که مقدار ویتامین ای ((E آن کم باشد. زیر این ویتامین به رقیق شدن خون کمک میکند که خود میتواند دلیلی بر افزایش خونریزی بعد از عمل بینی شود. در عوض سع یکنید که ویتامین ث بیشتری مصرف کنید. مولتی ویتامین به همراه مواد معدنی مینرال نیز میتواند نقش مهمی در تسریع بهبودی داشته باشد.

تغذیه قبل از عمل بینی - قبل از عمل بینی چه چیزی بخوریم؟
ویتامین ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی یا تغذیه قبل از عمل بینی میتوانند تاثیر مثتبی روی روند عمل و بهبود زخم پس از آن داشته باشند

فیبر: تسهیل کننده حرکات روده بعد از عمل جراحی بینی

بعد از اغلب اعمال جراحی در حرکات روده مشکلاتی ایجاد خواهد شد که یا منجر به اسهال خواهد شد و یا اینکه یبوست را به همراه خواهد داشت. اغلب بیماران ممکن است تحت تاثیر داروهای بیهوشی یبوست را تجربه کنند. همچنین مصرف دارو بعد از عمل بینی نیز میتواند این موضوع را تشدید کند. یکی از بهترین روش ها برای کاهش یبوست، مصرف فیبر کافی قبل از عمل است (نه دقیقا قبل از عمل بلکه تا دو سه روز قبل عمل).  مصرف میوه هایی مانند آووکادو، انواع توت ها، نارگیل، انجیر و همچنین سبزیجات میتواند نه تنها ویتامین که فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

تغذیه قبل از عمل بینی و لزوم اضافه کردن فیبر به آن

آمینو اسیدها: پروتئین های ضرروی برای هر شخصی که میخواهد عمل بینی انجام دهد

شما با مصرف آمینو اسیدها لطف بزرگی به بدن خود طی دوره نقاهت میکنید. در واقع مصرف پروتئین ها در رژیم غذایی قبل از عمل بینی به شما کمک میکند که در دوره نقاهت زودتر سرحال شوید. پرتین ها یک سرمایه گذاری برای ترمیم زخم و جای برش های جراحی هستند و حتما آن ها را پیش از عمل مصرف کنید. انواع گوشت (سفید و قرمز)، حبوبات، سویا و …. همگی سرشار از پروتئین های سالم و مغذی هستند.

خواندن  آبریزش بینی قبل از عمل بینی
مصرف غذاهای حاوی پروتئین در تغذیه قبل از عمل بینی

تری گلیسریدها: چربی های مفیدی که به بدن شما قوت می‌بخشند

وقتی صحبت از چربی ها به میان می آید فوری ذهن خود را به سمت غذاهای چرب و چیلی و فست فودی متمرکز نکنید. ما تنها منظورمان چربی های مفید است. تری گلیسرید ها در مواد غذایی تازه ای مانند انواع ماهی، زیتون، انواع آجیل و خشکبار، کره بادام زمینی و بریخ از انواع شکلات ها وجود دارد. تری گلیسریدها به بدن شما کمک میکنند که بهتر از آنزیم ها استفاده کنند. در واقع آن ها تنظیم کننده آنزیم های بدن شما هستند.

آب معدنی: بهترین محرک برای افزایش سلامتی بدن و حفظ عملکرد ارگان ها در تغذیه قبل از عمل بینی

نه تنها کسانی که عمل بینی انجام می دهند بلکه تمام افرادی که خود را برای یک عمل جراحی مهیا میکنند باید آب بیشتر بنوشند و مانع از کم آبی بدن شوند. به افرادی که عمل بینی انجام میدهند توصیه میشود به حد کفاف و قبل از اینکه تشنه شوند آب بنوشند. دست کم 5 لیوان آب زلال یا معدنی میتواند آب بدن را در طول شبانه روز تامین کند. آب میتواند سلول های پوستی را شادابتر کند. به خوب پیش رفتن عمل کمک میکند و دوره بازیابی را نیز بهتر میکند.

قبل از عمل بینی از خوردن این موارد جدا خودداری کنید!

برخی از مواد غذایی، داروها و خوراکی ها ممکن است با روند بیهوشی شما تداخل داشته باشد و محاسبات متخصص بیهوشی برای تجویز دوز مناسب دارو را بر هم بزند. شما موظفید از مدتی پیش از عمل برخی مواد غذایی یا خوراکی هایی که برای بیهوشی و عمل مضر هستند را مصرف نکنید و این یکی از اصول تغذیه قبل از عمل بینی است. برای مثال مواد داروها و مکمل های رقیق کننده خون، مخدر، دخانیات، الکل و موارد مشابه دیگر میتوانند تاثیر منفی روی بیهوشی شما بگذارند. آن ها میتوانند باعث تپش قلب، افزایش خونریزی و غیرعادی شدن جریان خون طی عمل شوند. نوشیدن قهوه، چای سبز و هر چیز کافئین دار دیگری نیز میتواند نتیجه مشابه داشته باشد.

موارد فوق را باید از 2 هفته قبل عمل دیگر مصرف نکنید. اما طی 24 ساعت قبل از عمل بینی نیز باید از مصرف میوه، فیبر و سبزیجات خودداری کنید. شب عمل (از 12 ساعت قبل عمل) نیز هیچ چیزی میل نکنید و ناشتا زیر تیغ جراحی بروید.

دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *