آبریزش بینی قبل از عمل بینی

آبریزش بینی قبل عمل بینی
چکیده مطلب

اگر وقت عمل شما فرا رسیده و سرما خورده اید یا آبریزش بینی دارید احتمالا عمل شما به روزها، هفته ها و شاید ماه های آینده موکول شود. شاید آبریزش یا سرماخوردگی مسائل ساده و پیش پا افتاده ای تلقی شوند، اما باید علت آن مشخص شود و تا قبل از درمان آن زیر تیغ […]

مطالب این صفحه

اگر وقت عمل شما فرا رسیده و سرما خورده اید یا آبریزش بینی دارید احتمالا عمل شما به روزها، هفته ها و شاید ماه های آینده موکول شود. شاید آبریزش یا سرماخوردگی مسائل ساده و پیش پا افتاده ای تلقی شوند، اما باید علت آن مشخص شود و تا قبل از درمان آن زیر تیغ جراحی نرفت. زیرا ممکن است حتی جان شما به خطر بی افتد. در این مقاله درباره خطرات سرماخوردگی، گرفتگی و آبریزش بینی قبل از عمل بینی اطلاعاتی به دست خواهید آورد.

با سرماخوردگی قبل از عمل بینی چه کنیم

در صورت وجود عفونت باکتریایی مانند سینوزیت باکتریایی یا رینیت باکتریایی، هرگز نباید جراحی بینی انجام شود. در حالی که سرماخوردگی ویروسی است ، اما همیشه این خطر وجود دارد که به یک عفونت تنفسی فوقانی و تحتانی جدی با سینوزیت، برونشیت و حتی ذات الریه تبدیل شود.

علاوه بر این، در صورت ابتلا به آنفولانزا، هرگز نباید جراحی انجام شود. حتی اگر یک سرماخوردگی ویروسی ساده داشته باشید، در این زمان عمل می تواند احتمال عفونت و عوارض را افزایش دهد و باید عمل به تعویق بی افتد.

به عنوان مثال، انجام عمل در افرادی که مشکل تنفس فوقانی مانند سینوزیت، سرماخوردگی یا آبریزش بینی دارند، بیهوشی را پیچیده تر و خطرناک می کند. قرار گرفتن تحت بیهوشی عمومی همراه با احتقان دستگاه تنفسی فوقانی می تواند خطر ابتلا به مشکلات مجاری تنفسی مانند التهاب حنجره را افزایش دهد. اکثر متخصصان بیهوشی حاظر به بیهوش کردن افرادی که سرماخوردگی قبل از عمل بینی دارند نمی شوند.

چرا مشکل در سیستم تنفس فوقاتی می تواند عمل را کنسل کند؟

قرار گرفتن در زیر تیغ جراحی در حالی که بیماری تنفسی فوقانی را تجربه می کنید ، می تواند مراحل عمل بینی و همچنین روند بهبودی  دوره نقاهت بعد از عمل را پیچیده تر کند. مشکلات مختلفی از جمله خونریزی بیش از حد، عفونت بعد از عمل و سینوزیت می تواند در افرادی که مشکل تنفس فوقانی دارند و عمل نیز انجام می دهند ایجاد شود.

اگر سرما خورده اید، به احتمال زیاد تمایل به سرفه خواهید داشت، که می تواند احتمال خونریزی بعد از عمل را به شدت افزایش دهد. علائم سرماخوردگی نیز به نوبه خود تورم بینی بعد از عمل را بیشتر کرده و می تواند روند بهبودی را چندین روز تا چندین هفته افزایش دهد.

چرا تا سرماخوردگی درمان نشود نباید زیر تیغ جراحی رفت؟

دلیل دیگری که نشان می دهد چرا ما باید در صورت سرماخوردگی و آبریزش قبل از عمل بینی، عمل خود را کنسل کنیم، درمان آن است. اگر بخواهیم با ایمن ترین روش سرماخوردگی خود را درمان کنیم باید از روش  های خانگی درمانی بپرهیزیم و دارو مصرف کنیم.


از طرفی به مدت دو هفته قبل و بعد از عمل جراحی بینی نباید یک سری داروها را مصرف کرد. داروهای سرماخوردگی نیز جزئی از این داروها هستند. همچنین چای گیاهی و برخی نوشیدنی های سرماخوردگی نیز قبل و بعد از عمل نباید مصرف شوند. زیرا احتمال عوارض حین عمل را بالا می برند.

بنابراین لاجرم مجبور خواهید شد که ابتدا سرماخوردگی را درمان کنید و بعد 2 هفته صبر کنید تا کاملا آماده و مهیای عمل شوید تا هیچ عارضه ای را تجربه نکنید.

نکات پایانی درباره سرماخوردگی و آبریزش بینی قبل از عمل بینی

به طور کلی اگر علائمی شبیه سرماخوردگی یا آبریزش بینی قبل از عمل بینی دارید، بهتر است که عمل رینوپلاستی خود را به تعویق بی اندازید و آن را کنسل کنید. اگر علائم آبریزش بینی قبل از عمل، شما ناشی از آلرژی در بینی است، قبل از جراحی درباره درمان آن با جراح خود صحبت کنید.


اگر سرما خورده اید باید در مدت زمان کوتاهی سرماخوردگی خود را برطرف کند. در غیر این صورت ممکن است دچار سینوزیت شوید. به یاد داشته باشید، جراحی زیبایی بینی در بیشتر موارد یک روش انتخابی و الکتیو است و باید در شرایط مطلوب سلامتی انجام شود. برای به حداقل رساندن خطرات جراحی و عوارض بعد از عمل نیز بهتر است در سلامتی کامل و در بهترین حالت خود تحت عمل جراحی بینی قرار بگیرید.

دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس؛ بورد تخصصی جراحی فک و صورت

مقالات جراحی زیبایی

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *