عوارض لیفت پیشانی با جراحی

چکیده مطلب

 عوارض لیفت پیشانی با جراحی با افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست نواحی مختلف صورت، به صورت طبیعی چین و چروک‌ها پدیدار شده و از شادابی صورت کاسته می‌شود. علاوه بر بالا رفتن سن عوامل دیگری نیز مانند استرس، اثرات تابیدن نور آفتاب و کاهش میزان بازسازی بافت پوست منجر به این چین و […]

فهرست مطلب

 عوارض لیفت پیشانی با جراحی

با افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست نواحی مختلف صورت، به صورت طبیعی چین و چروک‌ها پدیدار شده و از شادابی صورت کاسته می‌شود. علاوه بر بالا رفتن سن عوامل دیگری نیز مانند استرس، اثرات تابیدن نور آفتاب و کاهش میزان بازسازی بافت پوست منجر به این چین و چروک‌‌ها و افتادگی پوست می‌شوند. یکی از راهکارهای در دسترس برای برطرف کردن این موارد و جوان‌سازی پوست، انجام عمل جراحی لیفت پیشانی است که می‌تواند به طور موثری منجر به بازیابی شادابی پوست شده و ظاهری جوان را به صورت بازگرداند. با این وجود این عمل نیز مانند هر عمل دیگری همراه با خطرات و عوارضی است که می‌تواند متقاضیان این عمل را نگران کند. در این مقاله به بررسی این عوارض پرداخته، در مورد احتمال رخ دادن آن‌ها و همچنین این‌که چگونه میزان رخ دادن این مشکلات را کاهش دهیم صحبت خواهیم کرد.

لیفت پیشانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جراحی لیفت پیشانی روشی پراستفاده می‌باشد که در طی آن با ایجاد برشی در بالای سر و یا از یک گوش تا گوش دیگر دسترسی به بافت زیرین پوست امکان‌پذیر شده و سپس جراح با جابجایی پوست و بافت همراه آن، ایجاد تغییرات لازم در توزیع بافت‌ها و خارج کردن پوست اضافی در صورت نیاز، پوست را به سمت بالا کشیده که در نهایت منجر به از بین رفتن چین و چروک ناحیۀ پیشانی می‌شود.

چه کسانی لیفت پیشانی انجام می‌دهند؟

لیفت پیشانی می‌تواند در هر سنی انجام شود چرا که به دلایل مختلفی مانند تفاوت در مقدار قرارگیری در معرض آفتاب، ژنتیک متفاوت و …، چین و چروک صورت در برخی افراد ممکن است در سنین پایین‌تری نمایان شوند؛ اما به طور کلی عمل لیفت پیشانی در افراد میانسالی انجام می‌شود که قصد جوان‌سازی ظاهر صورت خود به خصوص در ناحیۀ پیشانی را دارند. در برخی افراد شرایطی ارثی مانند ابروهای افتاده، خطوط شیاردار بالای بینی می‌تواند منجر به اقدام برای انجام لیفت پیشانی در سنین پایین‌تر شود.

عوارض و خطرات جراحی لیفت پیشانی

همۀ انواع جراحی از کوچک تا بزرگ، دارای مقداری ریسک هستند. اگر عمل جراحی لیفت پیشانی شما توسط جراح پلاستیک ماهر و باتجربه انجام شود، احتمال رخ دادن عوارضی که در ادامه ذکر می‌کنیم بسیار پائین بوده و نیاز به نگرانی نیست. به طور کلی عوارضی که ممکن است بعد از جراحی لیفت پیشانی رخ دهند عبارتند از:

  • ریزش موقت مو در ناحیۀ ایجاد برش (در موارد بسیار نادری این ریزش مو می‌تواند دائمی باشد.)
  • عفونت: در هر عمل جراحی، محل ایجاد برش مستعد درگیری با عفونت است. این مورد در صورتی که به نکات مراقبتی بعد از لیفت پیشانی عمل کنید، نامحتمل است.
  • خون‌ریزی و هماتوم: منظور از هماتوم، جمع شدن مقداری خون خارج از رگ‌های بدن است که می‌تواند ایجاد مشکل کند.
  • واکنش به داروها: در برخی افراد به صورت نادر، واکنش بدن به داروها همراه با حساسیت می‌باشد.
  • ایجاد بافت اسکار: هنگامی که قسمتی از پوست دچار آسیب شود، مثلا هنگام ایجاد برش جراحی، لایه‌های پوست برای ترمیم آن ناحیه دست به تولید کلاژن می‌زنند. اثر این فعالیت می‌تواند روی پوست ایجاد اسکار یا جای زخم کند که معمولا به مرور زمان کمرنگ شده یا از بین می‌روند.
  • خشکی چشم: در برخی افراد، به خصوص در افرادی که قبلا جراحی پلک انجام داده‌اند، عمل لیفت پیشانی اگر بیش از حد پوست پیشانی را به بالا بکشد، منجر به خشکی چشم می‌شود.

این عوارض و خطرات چقدر رخ می‌دهند؟

ممکن است با خواندن لیست عوارض احتمالی لیفت پیشانی در مورد انجام این عمل به شک افتاده باشید؛ اما باید گفت این موارد بسیار نادر بوده و در صورتی که عمل جراحی توسط جراحی مجرب و در کلینیکی معتبر انجام شود، احتمال رخ دادن این موارد بسیار پائین بوده و جای نگرانی ندارد. مشورت کردن با جراح خود در مورد عوارض و خطرات عمل و همچنین تبعیت از نکات مراقبتی دوران بهبودی می‌تواند خیال شما را از بابت مشکلات احتمالی راحت کند.

خواندن  ماندگاری لیفت شقیقه

حال که در مورد عوارض و مشکلات مربوط به لیفت پیشانی خواندیم، عوامل موثر بر ایمن بودن این عمل جراحی را بررسی می‌کنیم.

چگونه ریسک بروز عوارض لیفت پیشانی را کاهش دهیم؟

شاید مهم‌ترین قدم شما برای انجام هرگونه عمل زیبایی انتخاب جراحی مطمئن و کلینیکی معتبر باشد. اغراق نیست اگر بگوییم این مورد تمامی مراحل عمل زیبایی شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. یک پزشک متخصص با دادن مشورتی مناسب با شرایط شما و آگاه کردنتان از مراقبت‌های قبل و بعد عمل و همچنین درمیان گذاشتن نتایج مورد انتظار خود با شما می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های شما را برطرف سازد، بنابراین توجه به اعتبار کلینیک و پزشکی که انتخاب می‌کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این مورد می‌توان برای کاهش احتمال بروز عوارض اقداماتی را انجام داد. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • توجه به نکات مراقبتی قبل از عمل: بسیاری از افراد تصور می‌کنند قبل از عمل نیاز به انجام کار خاصی نیست و تغییرات مربوط به سبک زندگی تنها مختص به بعد از عمل است؛ اما باید گفت برخی از کارهایی که قبل از عمل به شما توصیه می‌شود تاثیر به‌سزایی در نتیجۀ نهایی عمل شما خواهد داشت. کم کردن مصرف الکل و سیگار، تغذیۀ مناسب و پرهیز از مصرف برخی داروها به تشخیص پزشک از این دست اقدامات می‌باشند.
  • مشورت با پزشک: قبل از عمل جراحی خود، حتماً جلسه‌ای با پزشک خود داشته باشید و مواردی که در ذهن دارید، از جمله انتظار خود از نتیجۀ عمل، نگرانی خود در مورد عوارض، سوالاتی که در مورد قبل، حین و بعد از عمل دارید را مطرح کنید.
  • توجه به نکات مراقبتی بعد از عمل: به دستورات تیم درمانی که مربوط به بعد از عمل هستند، مثل انجام ندادن برخی فعالیت‌ها (ورزش‌های سنگین)، رسیدگی به زخم، مصرف به موقع و کامل داروها، تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی عمل کنید تا بهبودی بی‌نقصی را تجربه کنید.
  • توجه به علائم: در صورتی که متوجه هرگونه علامت نگران کننده و غیرعادی شدید، مانند خونریزی غیرطبیعی، درد ناگهانی و شدید یا نشانه‌های عفونت موارد مذکور را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • استراحت کافی: بدن شما برای بهبودی کامل نیاز به انرژی دارد. با استراحت کافی و پرهیز از انجام فعالیت‌های شدیدی که پزشکتان شما را از آن‌ها منع کرده بهبودی خود را تسریع کنید.
  • ویزیت بعد از عمل: ممکن است پزشک شما تشخیص دهد برای اطمینان از روند بهبودی شما نیاز به ویزیت مجدد و بررسی روند ریکاوری شما دارد؛ در این صورت در زمان تعیین شده به پزشک خود مراجعه کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

سخن پایانی

لیفت پیشانی یکی از عمل‌های زیبایی محبوب در بین افراد میانسال بوده که می‌تواند چین و چروک صورت و افتادگی ابروها را تا حد چشم‌گیری از بین ببرد. آگاهی از عوارض احتمالی هر عمل می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری صحیح برای انجام یک عمل کمک شایانی کند. عمل لیفت پیشانی به طور کلی عملی کم‌ریسک بوده و اگر جراح معتبری را انتخاب کرده باشید جای نگرانی نیست. در صورتی که هرگونه ابهامی در مورد لیفت پیشانی دارید می‌توانید با تماس با مجموعۀ ما سوالات خود را در میان بگذارید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *