اگر انحراف بینی دارید، حتما این مقاله را بخوانید

عملية زرع الغضروف
چکیده مطلب

انحراف بینی نوعی نقص قابل رفع است که شاید باعث گرفتگی و انسداد مزمن یکی از مجراهای بینی و یا هر دوی آنها شود. بیشتر کسانی که انحراف بینی دارند، در جلسات مشاوره با دکتر شمس اعلام می کنند که مشکل تنفسی آنها شبانه روزی است اما در طول شب و زمانی که دراز می […]

فهرست مطلب

انحراف بینی نوعی نقص قابل رفع است که شاید باعث گرفتگی و انسداد مزمن یکی از مجراهای بینی و یا هر دوی آنها شود. بیشتر کسانی که انحراف بینی دارند، در جلسات مشاوره با دکتر شمس اعلام می کنند که مشکل تنفسی آنها شبانه روزی است اما در طول شب و زمانی که دراز می کشند، شدیدتر می شود.

اگر شما هم بینی کج یا انحراف بینی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انحراف بینی چیست؟

زمانی که تیغه بینی یا سپتوم از شکل مستقیم و صاف خود منحرف شده و یا پیچ بخورد، بینی کج به نظر خواهد رسید. کجی بینی ممکن است به شکل C یا S و همچنین به سمت چپ یا راست صورت مایل باشد.

درجه انحراف بینی شاید به قدری ناچیز باشد که جز با دقت زیاد نتوان متوجه آن شد. اما گاهی هم این انحراف شدید و کاملا مشهود است. علاوه بر اختلال در تقارن و زیبایی صورت، انحراف بینی می تواند در تنفس فرد هم مشکلاتی را ایجاد کند.

نشانه ها و علائم انحراف بینی

بیشتر نواقص تیغه بینی علامتی ندارند و حتی شاید خودتان ندارید که دچار انحراف بینی هستید. اما در برخی موارد هم نشانه های زیر از سپتوم منحرف شده نمایان می شوند.

تنگی نفس. بسته شدن یکی از سوراخ های بینی یا هر دوی آنها راه هوا را بسته و موجب سخت تر شدن تنفس می شود.

خونریزی بینی. خشک شدن سطح تیغه بینی خطر خونریزی مکرر بینی را بالا می برد.

سردرد و احساس کوفتگی صورت. انحراف شدید تیغه بینی می تواند باعث مایل شدن بینی به سمت صورت و اعمال فشار به آن شود. علاوه بر این، اختلال در جریان هوای ورودی و خروجی بینی به سر فشار وارد می کند. همین عوامل می تواند منجر به احساس درد در سر و صورت شود.

خر و پف. انحراف سپتوم بینی ممکن است باعث بلند شدن صدای نفس ها و خروپف در خواب شود.

عفونت های سینوسی. بسته شدن راه هوای بینی فرد را در معرض عفونت سینوس ها و سینوزیت قرار می دهد.

دلیل انحراف بینی چیست؟

دانستن دلیل بینی کج برای انتخاب روش اصلاح آن مهم است. مشکل در استخوان ها، غضروف و بافت تشکیل دهنده بینی باعث کج شدن آن می شود. مشکلاتی مثل

• نقص مادرزادی
  • شکستگی بینی بر اثر ضربه
  • جراحی ناموفق بینی
  • عفونت های شدید
  • توده سرطانی

باعث انحراف تیغه بینی و کج به نظر رسیدن آن می شوند.

عمل انحراف بینی

اصلاح انحراف بینی با جراحی

جراح بینی می تواند یکی از دو روش زیر را برای رفع کجی بینی به کار بگیرد.

رینوپلاستی

رینوپلاستی جراحی است که طی آن شکل بینی تغییر می کند. رینوپلاستی را با دو هدف می توان انجام داد: رینوپلاستی زیبایی که بینی برای زیباتر شدن تغییر شکل داده می شود، ‌و رینوپلاستی عملکردی که مشکلات تنفسی و مشکلات سینوسی مادرزادی یا ناشی از جراحت را برطرف می کند. هردوی این جراحی ها را می توان تحت بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی انجام داد و برای شدیدترین تا خفیف ترین مشکلات ظاهری و عملکردی مناسب اند.

بسته به نوع روش جراحی بینی، جراح برش های کوچکی را داخل سوراخ های بینی یا روی دیواره بین آنها ایجاد می کند. سپس از طریق همین برش ها، پوست از استخوان و غضروف زیرین جدا  و تغییرات لازم (مثل کوچک و بزرگ کردن غضروف و استخوان، برش پوست و غیره) اعمال می شود.

کوچکترین تغییرات هم می توانند اثرات بزرگی در ظاهر بینی تان داشته باشند. در بیشتر موارد، نتیجه عمل انحراف بینی هم برای جراح و هم برای بیمار رضایت بخش است. عمل موفق باعث اصلاح نواقص ساختاری، برطرف کردن مشکلات تنفسی، خواب بهتر و حتی اعتماد به نفس بیشتر شود. اما گاهی عمل چندان موفق نیست و کار به جراحی ترمیمی می کشد.

سپتوپلاستی

در سپتوپلاستی، جراح تیغه بینی را صاف می کند. سپتوپلاستی را می توان همزمان با رینوپلاستی انجام داد اما زمانی که فقط سپتوم باید صاف شود و نیازی به تغییرات دیگر نیست، سپتوپلاستی به تنهایی انجام می شود.

جراح معمولا سپتوپلاستی را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهد. عمل انحراف بینی به روش سپتوپلاستی با ایجاد چند برش در داخل بینی شروع می شود و پس از جا بجا کردن اجزا و صاف کردن تیغه بینی، برش ها با نخ های قابل جذب دوخته می شوند.

بعد از عمل، بافت ها در طول 2 تا 4 ماه ثابت می شوند اما غضروف ها شاید تا یکسال بعد از عمل جابجایی های خیلی ریزی داشته باشند.

عوارض احتمالی عمل انحراف بینی

عمل انحراف بینی یک جراحی چالش برانگیز است و مانند هر جراحی بزرگ دیگر، می تواند ریسک و خطراتی مانند موارد زیر را به دنبال داشته باشد.

• واکنش منفی به بیهوشی
  • مشکلات تنفسی
  • بی حسی دائمی بینی و اطراف آن
  • درد، کبودی، ورم و جای زخم
  • ناهموار یا نامتقارن بودن بینی و نیاز به جراحی ترمیمی
  • حفره در تیغه بینی
  • ضعیف شدن حس بویایی
  • لخته شدن خون در فضای بینی و نیاز به خالی کردن آن

از کجا بدانم که انحراف بینی دارم؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، انحراف بینی ممکن است قابل مشاهده نباشد. اگر از مشکلاتی مثل خروپف، سینوزیت، خستگی بعد از خواب و یا مشکلات تنفسی رنج می برید، دکتر شاهین شمس با سال ها تجربه موفق در زمینه جراحی زیبایی و عملکردی بینی آماده تشخیص دقیق نواقص و ارائه راهنمایی هایی موثر برای درمان و رفع این مشکلات است.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس