تاثیر آفتاب و نور خورشید بر نتایج عمل بینی چیست؟

تاثیر آفتاب بر عمل بینی
چکیده مطلب

به طور کلی قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب برای پوست شما مضر است. آسیب ناشی از  اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند منجر به بروز لکه های پوستی، عمیق شدن خطوط روی پوست و تغییر رنگ شده و خطر ابتلاء به سرطان پوست را افزایش دهد. برای بیمارانی که به تازگی عمل […]

فهرست مطلب

به طور کلی قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب برای پوست شما مضر است. آسیب ناشی از  اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند منجر به بروز لکه های پوستی، عمیق شدن خطوط روی پوست و تغییر رنگ شده و خطر ابتلاء به سرطان پوست را افزایش دهد. برای بیمارانی که به تازگی عمل بینی انجام داده اند این موضوع بیشتر اهیمت دارد. زیرا تاثیر آفتاب و نور خورشید بر عمل بینی می تواند قابل توجه باشد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب خطر بروز عوارض بعد از عمل بینی را افزایش می دهد و می تواند منجر به بدتر شدن عوارض جانبی و طولانی شدن زمان بهبودی شود. به همین دلیل جراحان بینی همیشه توصیه می کنند برای کاهش تاثیر نور آفتاب بر بینی عمل شده حتما تا 6 ماه کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید.

مشکلات و تاثیرات آفتاب بر عمل  بینی چیست؟

برخی از رایج ترین مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب بعد از عمل بینی عبارتند از:

تورم بیش از حد

قرار گرفتن در معرض گرما پس از جراحی رینوپلاستی می تواند منجر به افزایش تورم یا ورم بینی پس از عمل شود. از آنجا که تورم در روزهای اول پس از جراحی زیبایی بینی رایج است، قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند منجر به مقادیر بیش از حد و بالقوه خطرناک تورم صورت شود.

به جای ماندن جای زخم

هنگامی که بافت اسکار (زخم) در معرض آفتاب قرار بگیرد، می تواند به صورت چشمگیری بدتر شود. اصولا قرار نیست جای زخم پس از عمل بینی وجود داشته باشد زیر برش ها جزئی و ظریف هستند . با این حال یک تاثیر آفتاب بر عمل بینی می تواند قابل توجه تر کردن جای زخم در صورت قرار گیری بیش از حد در معرض آفتاب باشد.

به هم خوردن نتیجه نهایی عمل

بینی پس از جراحی رینوپلاستی بسیار ظریف است ، به این معنی که هرگونه عارضه یا عوارض جانبی جدی می تواند بر روی شکل نهایی بینی تأثیر منفی بگذارد. و از آنجا که آفتاب می تواند برای بینی عمل شده خطرناک باشد بهتر است از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب جلوگیری کرده تا نیازمند عمل مجدد بینی نشوید.

پس از عمل بینی چه مدت از نور خورشید دور بمانیم؟

  • جراحان بینی توصیه می کنند که به مدت دست کم در طول 2 هفته بعد از عمل بینی کمتر در معرض نور آفتاب و فضای باز باشید. دور ماندن از نور خورشید باعث می شود که روند بهبودی بینی شما تسریع پیدا کند و نتایج مطلوب تری به دست بیاید. اینکار باعث کاهش عوارض بعد از عمل ببینی خواهد شد.
  • همچنین بعد از دو هفته نیز باید شش ماه تا یک سال آینده از بینی و صورت خود در برابر آفتاب محافظت کنید. این کار اطمینان حاصل می کند که بینی کاملاً بهبود یافته است ، جای زخم بدتر نمی شود و نتیجه نهایی جراحی تحت تأثیر عوارض آفتاب قرار نمی گیرد.
خواندن  ورم بینی پس از جراحی زیبایی بینی

نکاتی برای محافظت بینی عمل شده در برابر آفتاب

اینکه گفته می شود تا دست کم 6 ماه در معرض بیش بیش از حد نور خورشید قرار نگیرید صرفا به دلیل کسب نتایج بهتر و جلوگیری از وارد شدن آسیب های ناشی از اشعه های ساطع شده از خورشید به بینی عمل شده است.

با اینکه امکان اینکه خود را از نور خورشید پنهان کنیم وجود ندارد و لاجرم خورشید برای ما مفید است، بهتر است روش هایی جهت محافظت از بینی عمل شده در برابر نور خورشید پیدا کنیم.

برخی از روش های کاهش تاثیر نور خورشید بر عمل بینی در ادامه توضیح داده شده اند:

استفاده از کلاه لبه دار

کلاه لبه دار بهترین روش برای محافظت از صورت در برابر آفتاب و نگه داشتن بینی در سایه است. همیشه و هر زمان که به بیرون از خانه می روید سعی کنید که کلاه لبه دار به همراه داشه باشید. مادامی که در فضای باز هستید و در معرض نور خورشید سعی کنید کلاه را در نیاورید

کلاه لبه دار برای مراقبت از بینی بعد از عمل جراحی
کلاه لبه دار جلوی تابش مستقیم آفتاب بر روی بینی را می گیرد

پس از آنکه نتایج عمل کاملا تصبیت شد می توانید دیگر از کلاه استفاده نکنید. اما تا قبل از آن مخصوصا در فصول گرم سال یا در مناطقی از کشور که همیشه گرم هستند کلاه لبه دار استفاده کنید.

استفاده از ضدآفتاب های مخصوص بینی

ضدآفتاب های رنگی مخصوصی وجود دارند که می توان آن ها را نه به تمام صورت یا پوست، بلکه تنها به مناطق حساس و آسیب پذیر در برابر نور خورشید اعمال کرد.

استفاده از ضد آفتاب بعد از عمل بینی

ضد آفتاب Nosecoat که یکی از این ضد آفتاب ها است روی بینی و استخوان گونه اعمال می شود. و می تواند تاثیر آفتاب و نور خورشید بر بینی عمل شده را کاهش دهد. اگر برای یک مدت طولانی از خانه بیرون می روید می توانید از این ضد آفتاب خاص استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب های معمولی و استاندارد

برای مراقبت و سلامت عمومی پوست، همیشه هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. با اینکار از آفتاب سوختگی و آسیب ماورا بنفش جلوگیری خواهید کرد ، که به معنای کاهش خطر سرطان نیز هست.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *