تامپون بینی چیست و چه کاربردی در عمل بینی دارد؟

تامپون بینی
چکیده مطلب

بلافاصله بعد از اتمام جراحی بینی، جراح ممکن است گاز، پنبه یا موارد مشابه دیگری که به آنتی بیوتیک آغشته هستند را داخل سوراخ های بینی قرار دهد. به این ها تامپون بینی گفته می شود. آن ها در واقع باندهای نرم، لطیف، بهداشتی و استریلی هستند که ممکن است بین 1 تا 4 روز […]

فهرست مطلب

بلافاصله بعد از اتمام جراحی بینی، جراح ممکن است گاز، پنبه یا موارد مشابه دیگری که به آنتی بیوتیک آغشته هستند را داخل سوراخ های بینی قرار دهد. به این ها تامپون بینی گفته می شود. آن ها در واقع باندهای نرم، لطیف، بهداشتی و استریلی هستند که ممکن است بین 1 تا 4 روز داخل بینی باشند و بعد از آن خارج شوند. آنچه در این مقاله می خوانید اطلاعات سودمند و مفیدی درباره تامپون ها و کاربرد آن ها است.


کاربرد تامپون بینی بعد از عمل جراحی چیست؟

بعد از اینکه جراح بینی استخوان ها، غضروف ها، بافت مخاطی و سایر بخش های بینی را جهت دستیابی به تعادل صورت و فرم بهتر دستکاری می کند، بافت ها طی عمل، نسبتا از هم جدا می شوند. برخی از این بافت های جدا شده با کمک نخ بخیه به هم متصل می شوند. اما بیشتر بافت ها تا زمان چسپیدن به هم و شکل گیری فرم جدید بینی، باید به جز بخیه های ایجاد شده، ثابت نگاه داشته شوند. جراح، برای فیکس و ثابت نگاه داشتن بینی بعد از عمل از وسایل مختلفی استفاده می کند. یکی از این وسایل تامپون بینی است.

به طور کلی برای 4 منظور از تامپون بینی استفاده می شود:

  • اول جلوگیری از خونریزی در بیماران است. زیرا یکی از عوارض عمل بینی پس از جراحی خونریزی جزئی است.
  • دوم آن ها مانع از جابجایی تیغه بینی و انحراف آن می شوند.
  • سوم جذب ترشحات داخل بینی پس از عمل
  • و در نهایت تامپون با جلوگیری از ایجاد چسپندگی مخاطی به ترمیم بافت مخاطی و اتصال استخوان ها و غضروف ها به هم کمک می‌کند.

آیا تامپون بینی همان اسپلینت است؟

تامپون تنها یکی از ملزومات پس از اتمام عمل بینی است و ما بلافاصله بعد از عمل به جز تامپون از لوازم دیگری مانند اسپلینت بینی نیز استفاده خواهیم کرد. به دلیل عدم آگاهی، برخی از بیماران ممکن است فکر کنند که اسپلینت همان تامپون بینی است. اما این دو با هم تفاوت زیادی دارند.

تصویر یک عدد اسپلینت داخل بینی
اسپلینت داخلی بینی

اسپلینت ها همانطور که در مقاله ای با همین نام نوشته ایم، ابزاری هستند که برای فیکس کردن یا ثابت نگاه داشتن بینیِ عمل شده، رو یا داخل بینی کار گذاشته میشوند. ما دو نوع اسپلینت داخلی و خارجی داریم و شاید افراد، اسپلینت داخل بینی را با تامپون اشتباه بگیریند. اما این دو با هم متفاوتند و از روی شکل بالا می توانید تفاوت آن ها را به روشنی تشخیص دهید.

اینفوگرافی تفاوت اسپلینت و تامپون بینی

انواع تامپون بینی کدامند؟

زمانی که صحبت از انواع می شود منظور انواع جنس بکار رفته برای ساخت تامپون است. این ها معمولا از جنس گاز، پنبه یا فوم فشرده شده و کاملا استریل ساخته شده اند. مواد ذکر شده را معمولا به پمادهای آنتی بیوتیک و سایر داروهای درمانی و محافظ  آغشته میکنند. در برخی موارد نیز از گاز وازلینه برای ساخت تامپون استفاده می شود.

امروزه به جای گاز فشرده شده از تامپون های آماده که یکدست و یک سایز هستند استفاده می شود. این نوع از تامپون های آماده دارای نخ و فضای آزاد در وسط خود هستند. به این ترتیب خارج کردن آن ها از بینی آسان تر خواهد بود. جدیدا نیز از نوعی تامپون بسیار کاربردی از جنس پلی ونیل استات استفاده می شود که قابلیت های فوق العاده زیاد و کاربردی بعد از جراحی بینی دارد.

خواندن  نکاتی درباره رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل بینی که حتما باید بدانید
تصویر دو عدد تامپون بینی چدید

ماهیت این نوع، به گونه ای است که ابتدا وارد بینی می شود. سپس با کمک ترشحات داخل بینی باد شده و تمام سطوح داخل بینی را می گیرد. به دلیل داشتن مجرای هوایی نسبتا باریک در داخل آن، امکان تنفس برای بیمار نیز وجود دارد.


آیا همه جراحان بینی بعد از عمل از تامپون استفاده می‌کنند؟

خیر برخی از جراحان ترجیحشان این است که از پک و گاز داخل بینی استفاده نکنند. حتما شما هم از اطرافیانتان شنیده اید که فلان دکتر جراح، برای بیمارانش تامپون استفاده نکرده. در این خصوص باید بدانید که گذاشتن یا نگذاشتن تامپون توسط جراح، سلیقه ای نیست. بلکه در برخی موارد گذاشتن تامپون منع استفاده دارد. یعنی جراحان بینی، همگی از تامپون استفاده می کنند اما در شرایط خاص (و برای بیماران خاص) ممکن است هیچ تامپونی استفاده نشود.

برای مثال افرادی که مشکلات تنفسی دارند و یا نمی توانند به درستی از طریق دهان تنفس کنند، احتمالا نیاز به تامپون ندارند. اما به جای آن باید یک روش جایگزین وجود داشته باشد. از آنجا که تامپون بینی به راحتی جلوی تنفس از طریق بینی را می گیرد، لذا بسته بودن بینی با تامپون می تواند باعث بروز مشکلاتی  مانند خشکی دهان و گلو، آسیب به مخاط بینی، سورخ شدن و یا آسیب به تیغه بینی، جابجایی تامپون،  آپنه خواب و … می شود. جراحان به جای پک کردن بینی با این وسیله، ممکن است از بخیه های قابل جذب برای نگاه داشتن مخاط بینی استفاده کنند.


آیا کشیدن تامپون درد دارد؟

سابق بر این، کشیدن و خارج کردن تامپون بینی کمی دردناک بود. البته بیش از دردناک بودن، حس بدی که به بیمار داده می‌شد جای بحث دارد. پیش از این، بعد از اتمام عمل بینی، جراح از تامپون هایی که با گاز آماده شده بودند برای پک کردن بینی استفاده می کرد که سایز آن بزرگ بود و بیمار حین کشیده شدن ممکن بود مشکلاتی را تجربه کنند.

اما این روزها از مینی تامپون های کوچکی استفاده می شود که درون آن یک مجرای باریک هوایی رد شده و امکان تنفس بهتر را به بیمار می دهد. حین کشیدن تامپون ها نیز می توان از داروهای مسکن و ضد گرفتگی بینی استفاده کرد تا بیمار دردی احساس نکند. جدای از این، اگر بیمار همچنان درد حس کند برای او داروی مسکن معمولی تجویز می شود یا قطره های بیحس کننده موضعی اعمال می شود.


بعد از کشیدن تامپون چه کنیم؟

بهتر است خارج کردن یا کشیدن تامپون بینی را برای اولین بار به جراح یا دستیار او بسپارید. زیرا ممکن است خودتان ناشیانه این کار را انجام دهید و به بینی خود آسیب بزنید. بعد از خارج کردن تامپون، ما به سرم شستشو نیاز داریم تا فضای داخل سوراخ های بینی را با دقت تمیز کنیم.

برای اینکار یک سرنگ 5 سی سی بدون سرسرنگ تهیه کنید. سرم را داخل سرنگ بکشید و سپس آن را داخل بینی بریزید. محلول شستشو ممکن است وارد گلو شود که جای نگرانی نیست. شستن بینی با این سرم بهتر است که طی چند روز اول بعد از خارج شدن تامپون ادامه داشته باشد.

.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *