آشنایی با انواع جراحی لیفت لب و اهداف هرکدام

لیفت لب
چکیده مطلب

شاید بارها درباره فیلر لب چیزهایی شنیده اید، این یک روش موقت، برای حجم دهی به لب ها است که نیاز به تمدید مجدد دارد. اما نوعی عمل جراحی به نام لیفت لب وجود دارد که تقریبا انتظارات مشابه تزریق ژل به لب را برآورده می کند با این تفاوت که دائمی و بسیار بسیار […]

فهرست مطلب

شاید بارها درباره فیلر لب چیزهایی شنیده اید، این یک روش موقت، برای حجم دهی به لب ها است که نیاز به تمدید مجدد دارد. اما نوعی عمل جراحی به نام لیفت لب وجود دارد که تقریبا انتظارات مشابه تزریق ژل به لب را برآورده می کند با این تفاوت که دائمی و بسیار بسیار طبیعی تر از فیلر لب است. آنچه در این مقاله می خوانید تعریف، انواع، آمادگی های قبل و بعد، عوارض، هزینه و نحوه انتخاب جراح واجد شرایط عمل بالا بردن لب یا لیفت لب ها است.


لیفت لب چیست؟

لیفت لب در واقع نوعی عمل جراحی پلاستیک و زیبایی است که به منظور کاهش فاصله پشت لب (بین لب و پایه بینی) انجام داده می شود.

طی این عمل فاصله پشت لب کم می شود که لب بالایی پرتر، وسیع تر و خوش فرم تر می شود. انجام این عمل برای افرادی که می خواهند به جای حجم دهی به لب باعث افزایش ارتفاع آن شوند مناسب است.


انواع لیفت لب

البته در نهایت این جراح شما است که درباره نوع تکنیک عمل تصمیم خواهد گرفت اما بد نیست شما هم با انواع روش های جراحی لیفت لب آشنایی داشته باشید تا بتوانید درباره نتایج نهایی با جراح خودتان بحث و گفتگو کنید. بنابراین برای آشنایی شما 5 نوع لیفت لب مختلف را در ادامه توضیح داده ایم که عبارتند از:


مستقیم (Direct lip lift)

متفاوت ترین نوع بالا بردن لب، لیفت مستقیم است. در این روش در حاشیه خارجی لب ها برشی ایجاد می شود و بعد از برداشتن مقدار کمی از پوست به آن ها حجم و قرمزی بیشتری داده می شود.


لیفت لب ساب نازال یا زیر بینی (Subnasal bullhorn)

بالابردن لب با روش برش زیر بینی یا همان ساب نازال کمی تهاجمی تر از روش های دیگر است. تعداد برش ها و مقدار بافت برداشته شده در این روش زیاد است. به خاطر ظاهر برش ها، به این روش شاخ گاوی نیز گفته می شود.


لیفت مرکزی یا سنترال لب (Central lip lift)

پرطرفدارترین نوع لیفت، لیفت مرکزی و سنترال است. این نوع بالابردن لب معمولا همراه با عمل بینی یا رینوپلاستی نیز انجام داده می شود و مشابه با روش ساب نازال است اما جای زخم کمتری به جای می گذارد و زیبایی بیشتری دارد.


لیفت لب ایتالیایی (Italian lip lift)

این تکنیک فرم لب ها را پس از عمل بسیار جذاب و قابل توجه تر می کند. طی این روش دو عدد برش جراحی کوچک زیر هر دو سوراخ بینی زده می شود. لیفت ایتالیایی تقریبا مشابه با لیفت ساب نازال است اما در جزئیات با هم تفاوت های زیادی دارند برای مثال جای زخم و اسکار جراحی با روش لیفت ایتالیایی بسیار کمتر از ساب نازال است.


لیفت گوشه یا کرنر لب (Corner lip lift)

لیفت گوشه لب یا کورنر لیفت

لیفت کرنر یا گوشه لب به چهره حالت بشاش و خندانی می دهد. در این روش در نزدیک هر دو گوشه لب برش کوچکی ایجاد می شود و مقدار کمی از پوست این نواحی برداشته می شود. لیفت گوشه لب اغلب با سایر تکنیک های جراحی بالا بردن لب انجام می شود تا به لب ها حجم و ارتفاع بیشتری داده شود.


بهترین کاندید این عمل جراحی زیبایی کیست؟

دو دسته از افراد ممکن است تمایل داشته باشند با توجه به شرایط پیش رویشان اقدام به انجام عمل بالابردن لب کنند:


1. بیشترین کاندیداها افراد میانسال و مسن هستند

اغلب کاندیداهای انجام این عمل افراد میانسال و مسنی هستند که فاصله مابین لب و بینی آن ها نسبتا زیاد است. زیرا افزایش سن معمولا باعث افزایش این فاصله و تغییر در زوایای بین لب و بینی می شود. این موضوع می تواند باعث نازک به چشم آمدن لب ها شود و احتمال افزایش چین و چروک دور لب را نیز بالا ببرد.


2. افراد جوان نیز کاندید خوبی برای این عمل هستند

به جز افراد میانسال و مسن نیز ممکن است افراد جوانتر بخواهند عمل جراحی لیفت لب را انجام دهند. این افراد معمولا کسانی هستند که فاصله بین بینی و لب آن ها زیاد است، لب نازک و افتاده دارند. و به همین جهت یک بار فیلر پوستی یا ژل به لب خود تزریق کرده اند اما یا به نتیجه ایده آل نرسیده اند و یا اینکه ظاهر لب هایشان غیر طبیعی شده.

خواندن  نمونه ای از جراحی لیفت شقیقه و گونه 

برای این دسته از کاندیداها که از نتیجه تزریق فیلر ناراضی هستند و یا تمایلی به تمدید مجدد آن ندارند، لیف لب یک راه حل دائمی و همیشگی است که نتایج مد نظر آن ها را تامین می کند.


چه کسانی کاندید خوبی برای لیفت لب نیستند

در بخش بالا دو دسته از کاندیداهای مناسب این عمل معرفی شدند اما بد نیست بدانیم هر کسی و در هر شرایطی نمی تواند این عمل جراحی زیبایی را انجام دهد. برای مثال اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید نمی توانید این عمل را انجام دهید:

  • چنانچه فاصله بین لب و پایه بینی معمولی و یا بسیار کم است (معمولا 1.5 سانتی متر)
  • اگر سیگار می کشید و نمی توانید برای یک مدت زمان نسبتا طولانی سیکار را ترک کنید (بین 2 تا 4 هفته و شاید بیشتر)
  • اگر بیماری دیابت کنترل نشده دارید و قادر به مدیریت و کنترل آن نیستید
  • اگر بیماری خونریزی دهنده مانند هموفیلی دارید که باعث افزایش خونریزی حین عمل و یا بعد از آن می شود.
  • اگر تبخال یا هرگونه ضایعه پوستی نزدیک لب یا مابین فاصله بین لب و بینی دارید.

در هر کدام از شرایط ذکر شده بهتر است با جراح خود صحبت کنید.


چگونه خود را برای عمل بالا بردن لب آماده کنیم؟

  • از 8 تا 6 ساعت پیش از عمل چیزی نخورید و ناشتا باشید
  • دست کم 2 هفته قبل از عمل از مصرف سیگار خودداری کنید
  • دست کم از 48 ساعت پیش از عمل الکل ننوشید
  • تا 2 هفته قبل از عمل آسیپرین و هرگونه داروی رقیق کننده خون مصرف نکنید.
  • اگر بیهوشی شما از نوع عمومی است فردی که تا 24 ساعت بعد از عمل نیز در کنار شما باشد را به همراه داشته باشید

بعد از عمل چه اقداماتی انجام دهیم؟

  • بعد از عمل 24 ساعت استراحت کنید.
  • در هفته های اول بعد عمل از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید
  • دست کم از 2 تا 4 هفته بعد از عمل سیگار نکشید و یا الکل مصرف نکنید
  • از خوابیدن روی صورت خودداری کنید
  • با دقت بیشتری مسواک بزنید
  • لب های خود را مرطوب نگه دارید.
  • جای برش ها را مطابق با توصیه جراح تمیز کنید.

عوارض عمل لیفت لب چیست؟

هر نوع عملی که باعث تغییر ساختار بدن شود (حتی ساده ترین عمل) دارای عوارض بالقوه و احتمالی است. به این معنا که ممکن است عارضه وجود داشته باشد یا خیر. این یعنی عمل لیفت لب نیز از این قاعده مستثنی نیست و عوارض احتمالی دارد.

اما خبر خوب این است که همیشه انتخاب یک جراح باتجربه و واجد شرایط می تواند خطر عوارض را به شدت کاهش داده یا به صفر برساند. اما با این وجود بهتر است پیش از انجام عمل بدانید که ممکن است عمل بالابردن لب عوارض احتمالی زیر را داشته باشد و با توجه به آن ها جراح مناسبی پیدا کنید:

  • برجای ماندن اسکار جراحی یا جای زخم
  • طولانی شدن روند ترمیم زخم
  • خونریزی حین عمل
  • وارد آسیب عصبی به لب با بینی
  • واکنش های آلرژیک به داروهای بیهوشی

هزینه لیفت لب چقدر است؟

عمل جراحی بالا بردن لب از آنجا که یک عمل صرفا زیبایی است و هیچ ضرورت درمانی ندارد،تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد و این یعنی شما باید تمام هزینه را از جیب خود پرداخت کنید.

و هزینه این عمل نیز بسته به برخی عوامل مانند محل زندگی شما، نوع تکنیک بکار رفته و جراحی که انتخاب می کنید می تواند محدوده گسترده ای داشته باشد. بهتر است که پس از انتخاب جراح درباره هزینه های نهایی گفتگو کنید.

اما به طور کلی هزینه این عمل در خارج از کشور و به صورت دلاری بین 2 تا 5 هزار دلار متغییر است. که البته در ایران به مراتب هزینه ها به صورت ریالی کمتر است.


برای عمل بالا بردن لب چه جراحی انتخاب کنیم؟

هر جراحی واجد شرایط انجام عمل جراحی لیفت لب نیست. تنها جراحان پلاستیک، جراحان دهان، فک و صورت، جراحان سر و گردن و تعدادی جراح آموزش دیده دیگر می توانند چنین عملی انجام دهند.

دقت کنید که این عمل نوعی جراحی زیبایی است و اگر جراح با تجربه و کارکشته انتخاب نکنید ممکن است زیبایی صورتتان تحت تاثیر قرار گرفته و نتایج مد نظرتان را به دست نیاورید. بنابراین در انتخاب جراح وسواس به خرج دهید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *