جای بخیه عمل بینی

جای بخیه عمل بینی یا اسکار بخیه چگونه درمان می شود؟

همیشه تصور ما از جراحی زیبایی بینی یک تصور مثبت است. البته تقریبا همیشه حق با ما است. اما یادمان باشد که هیچ عمل جراحی بدون عوارض نیست. و احتمال دارد حین یا بعد از عمل عارضه یا عوارضی را تجربه کنیم. با اینکه عمل رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی می تواند شکل بینی ما را بهبود ببخشد و عملکرد تنفسی را نیز بهبود ببخشد اما عوارض احتمالی مانند به جای ماندن بافت اسکار یا جای بخیه عمل بینی را دارد. در این مقاله اطلاعاتی درباره جای زخم بخیه بعد از عمل بینی، علت آن، عوامل خطر و همچنین پیشگیری و درمان آن به دست خواهید آورد.

بافت اسکار چیست؟

هنگامی که به هر دلیلی یکپارچگی پوست به خطر می افتد و دچار بریدگی شود، پوست برای اینکه خودش را ترمیم کند یک فرآیند پیچیده را آغاز می کند. پوست تا آنجا که ممکن است خودش را به صورتی ترمیم می کند که مشابه قبل شود، اما در این میان خیلی کم پیش می آید جای زخم کاملا برطرف شود و در اغلب موارد برای همیشه این جای زخم که به آن اسکار نیز گفته می شود وجود خواهد داشت.

انواع بافت اسکار

بنابراین هرچند که ترمیم زخم و به جا ماندن مقداری اسکار یا زخم کاملا طبیعی  و غیر قابل اجتناب است، اما برجای ماندن گسترده جای یک زخم و تبدیل شدن آن به یک ضایعه می تواند زیبایی و عملکرد پوست در ناحیه دچار آسیب را با مشکل مواجه کند.

آیا وجود اسکار یا جای بخیه بعد از عمل بینی طبیعی است؟

در هر دو روش جراحی رینوپلاستی (به صورت باز و بسته) برش هایی روی بینی زده می شود. این برش ها هرچند که بیشتر در فضای داخلی سوراخ های بینی  زده می شوند، اما بریدگی ایجاد کرده و برای ترمیم این بریدگی ها نیاز به تشکیل زخم است.

در اغلب اوقات یک جای بخیه بسیار جزئی که به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست ایجاد می شود. تقریبا 90 درصد افرادی که عمل رینوپلاستی انجام داده اند اسکار و جای بخیه بعد از عمل بینی را تجربه نمی کنند.

اما از بد شانسی ممکن است 10 درصد این افراد متوجه شوند اسکار قابل توجهی در محل برش ایجاد شده. این اسکارها ممکن است در پایین کلوملا (فضای خارحی تیغه بینی در جلو و روی پوست)، در بخش پره های بینی (آلارها) و یا بخش داخلی سوراخ های بینی ایجاد شود.

این اسکارها نیازمند عمل جراحی پلاستیک و ترمیمی هستند تا محو شده و یا  کاهش  پیدا کند.

چه عواملی جای بخیه عمل بینی را بدتر می کند؟

همانطور که عنوان شد همه افرادی که عمل بینی انجام می دهند لزوما جای بخیه و اسکار قابل توجه ندارند و اگر هم وجود داشته باشد کسی متوجه آن نمی شود. اما عواملی وجود دارد که احتمالا افزایش تشکیل بافت اسکار را افزایش می دهند. برخی از مهم ترین عواملی که جای بخیه بعد از عمل بینی را افزایش می دهند در ادامه توضیح داده شده اند.

عفونت

هرچیزی که در روند التیام زخم مشکل ایجاد کند می تواند جای زخم وسیعی به جای بگذارد. به عنوان مثال اگر در محل برش عفونتی شکل بگیرد اسکار بافت بیشتر می شود. عفونت باعث می شود که لبه های زخم از هم دورتر شوند و در نتیجه بدن برای ترمیم جای زخم ها بافت ترمیمی بیشتری ایجاد کند. این بافت شباهت کمتری به پوست واقعی دارد. به عنوان مثال رنگ آن متفاوت است، امکان رویش مو در آن وجود ندارد و …

آفتاب و نور خورشید

همیشه یکی از توصیه های جراح بینی به بیمارانی که عمل رینوپلاستی انجام داده اند کاهش مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. تاثیر نور خورشید بر بینی عمل شده می تواند شامل افزایش کبودی و ورم باشد.

به جز این، اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از خورشید می تواند روی روند ترمیم زخم تاثیر بگذارد. برای مثال می تواند رندگدانه های پوستی را تحت تاثیر قرار بدهد و یا اینکه وسعت بافت اسکار را بیشتر کند.

استعمال دخانیات (مخصوصا سیگار)

هرچه جریان خون به محل برش ها بیشتر باشد، روند بهبودی سریع تر رخ می دهد. زیرا اکسیژن باعث می شود زخم زودتر بسته شود و به پوست به حالت طبیعی برگردد. با این حال سیگار کشیدن بعد از عمل بینی جریان خونرسانی و اکسیژن به محل برش ها را کاهش داده و روند ترمیم نیز طولانی می شود. هرچقدر ترمیم زخم طولانی تر شود جای زخم پس از عمل بینی نیز بیشتر و قابل توجه تر می شود.

به  همین جهت است که به افراد گفته می شود 2 هفته قبل از عمل و 1 ماه بعد از عمل مطلقا سیگار نکشند.

آسیب پوستی یا نوع پوست

وضعیت و ساختار پوست در محل برش های جراحی می تواند تاثیر مستقیمی بر روی ترمیم زخم داشته باشد. اگر پوست مرطوب، طبیعی و بدون آسیب یا ضایعه قبلی باشد لبه های پوست به خوبی به هم می رسند و کمترین جای زخم بعد از عمل بینی به جای خواهد ماند.

برعکس اگر پوست خشک ، پوسته پوسته و یا دارای ضایعه و آسیب قبلی باشد، لبه های پوستی برش خورده به خوبی به هم جوش نمی خورند و جای بخیه بیشتر می شود.

افزایش سن

هرچه سن بیشتر و افراد پیرتر می شوند، توانایی بدن در ترمیم و التیام زخم ها کمتر می شود. افرادی که در سن پایین عمل بینی انجام می دهند به دلیل توانایی طبیعی بدن در بسته شدن زخم ها، احتمالا کمترین جای بخیه بعد از عمل بینی بر جای می ماند.

اما افرادی که سن و سال بالایی دارند اسکار بعد از عمل بینی در آن ها قابل توجه تر خواهد بود.

واکنش های آلرژیک احتمالی

چنانچه بر اثر حساسیت و آلرژی هر ضایعه ای مانند بثورات، عفونت، جوش، راش و … ایجاد شود احتمال به جای ماندن اسکار بیشتر وجود خواهد داشت.

چگونه می توان اسکارهای جراحی زیبایی بینی را به حداقل رساند؟

هرچند که وجود اسکار می توان از عوارض هر عمل جراحی باشد، اما روش هایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توان جای زخم بعد از جراحی بینی را به حداقل رسانده یا کاملا ناپدید کرد. این روش ها در ادامه توضیح داده شده اند.

ترک مصرف سیگار و الکل

دخانیات منبع اصلی نیکوتین هستند و نیکوتین برای عروق خونی به مانند یک سم عمل می کند. این ماده عروق خونی را تنگ کرده و به جز کاهش خون رسانی به محل زخم ها باعث کاهش میزان اکسیژن رسانی به محل زخم می شود.

به جز این، نیکوتین به همراه الکل خاصیت رقیق کنندگی خون دارد. به این معنی که احتمال خونریزی را افزایش می دهد. هرچه خوریزی بیشتر باشد احتمال ترمیم کمتر می شود و در نتیجه بافت اسکار بعد از جراحی بینی بیشتر شکل می گیرد.

ممانعت از اعمال فشار به بینی

چنانچه با خم کردن سر، خوابیدن روی بینی و یا هر مساله مشابه دیگری باعث وارد شدن فشار به بینی شوید جای زخم بخیه بیشتر خواهد شد. بنابراین هیچ فشاری به بینی خود وارد نکنید.

تمیز کردن محل برش ها

با تمیز کردن بینی و اطراف آن باعث می شوید که سلول های پوستی در یک بستر تمیز کار خود را انجام  دهند و بدون هیچ مانعی جای زخم ها را محو کنند.

کاهش سطح فعالیت پس از عمل

از هفته اول تا 6 ماه بعد از عمل مراقبت فعالیت های فیزیکی خود باشید. هرچه بیشتر استراحت کنید زخم کمتری به جای می ماند. برای اطلاع از نحوه فعالیت و ورزش کردن بعد از عمل بینی روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

کاهش مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید

از آنجا که قرار گرفتن در معرض نور افتاب باعث تیره تر شدن جای زخم و قابل توجه شدن آن می شود. اگر بیرون می روید کلاه لبه دار استفاده کنید و کرم ضد آفتاب را نیز فراموش نکنید.

کنترل ورم بینی بعد از عمل

هرچه ورم بینی بعد از عمل بیشتر باشد، روند بهبود جای بخیه پس از عمل بینی طولانی تر می شود. با کاهش میزان ورم بینی به کمک روش هایی که داخل سایت معرفی شده می توانید ورم را به خوبی کاهش دهید.

عمل به تمام دستورالعمل ها و توصیه های جراح بینی

کلید موفقیت عمل و دست یابی به نتایج مطلوب رعایت تمام دستورالعمل های جراح بینی شما است.

انتخاب یک جراح بینی خوب

اگر یک جراح بینی خوب انتخاب کنید نه تنها جای بخیه پس از عمل بینی به جای نخواهد ماند که هیچ عارضه خاصی را نیز تجربه نخواهید کرد.

در صورت نمایان بودن جای بخیه بینی چگونه آن را برطرف کنیم؟

اگر اسکار بافت بسیار زیاد و قابل توجه باشد به طوری که با کرم، پماد و روش های مرسوم دیگر بهبود نیابد نیاز به درمان های زیر احساس خواهد شد:

  • تزریق استروئید: با کمک تزریق داروهای استروئیدی شامل کورتیزون می توان اسکار را به حداقل رساند.
  • عمل مجدد و ترمیمی بینی: می توان برای برداشتن بافت اسکار بدون تأثیر بر ساختارهای دیگر بینی ، جراحی اصلاحی را انجام داد.

اگر بعد از عمل بینی هرگونه جای اسکار و زخم دارید می توانید جهت درمان با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)
فهرست عناوین
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *