لیفت شقیقه ایمن یا خطرناک

چکیده مطلب

لیفت شقیقه از متداول‌ترین اعمال زیبایی است که توسط جراحان لیفت صورت و برای طیف گسترده‌ای از مراجعین به کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود. اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات در مورد لیفت شقیقه هستید، ممکن است به این سوال برخورده باشید که آیا لیفت شقیقه عملی خطرناک است و اینکه عوارض آن تا چه […]

فهرست مطلب

لیفت شقیقه از متداول‌ترین اعمال زیبایی است که توسط جراحان لیفت صورت و برای طیف گسترده‌ای از مراجعین به کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود. اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات در مورد لیفت شقیقه هستید، ممکن است به این سوال برخورده باشید که آیا لیفت شقیقه عملی خطرناک است و اینکه عوارض آن تا چه حدی نگران کننده اند. در این مقاله به بررسی مطالبی در مورد نمونه عمل لیفت شقیقه و همچنین خطرات آن می‌پردازیم. در نهایت با خواندن این مقاله می‌توانید دست به تصمیم‌گیری در مورد انجام دادن یا ندادن لیفت شقیقه زده و بدانید که چگونه عوارض احتمالی این عمل را به حداقل ممکن برسانید.

لیفت شقیقه چیست

لیفت شقیقه یا تمپورال نوعی عمل جراحی زیبایی است که هدف اصلی آن جوان‌سازی قسمت فوقانی صورت به وسیلۀ رفع افتادگی پوست، چین و چروک و افتادگی ابرو می‌باشد.  با کشیدن پوست پیشانی به سمت بالا و شقیقه‌ها، شل‌شدگی پوست کمتر نمایان شده و در نتیجه چهره‌ای جوان‌تر برای فرد ایجاد می‌شود.

روش لیفت شقیقه

برای دسترسی به بافت زیرین پوست، برش‌های کوچکی در راستای خط رویش موها یا نواحی گیجگاهی ایجاد می‌شود. هر جراح ممکن است از تکنیک‌های مختلفی استفاده کند:

  • جراحی اندوسکوپیک: در این روش با استفاده از دوربین و تجهیزات مخصوص، برش‌هایی با حداقل اندازه ممکن ایجاد می‌شود.
  • جراحی کلاسیک: برش‌هایی وسیع‌تر برای دسترسی مستقیم به مناطق مورد نظر ایجاد می‌شود.

در حین انجام لیفت شقیقه، پوست اضافی برداشته شده، بافت زیرین توسط جراح جابجا می‌شود یا عضلات برای رسیدن به نتیجۀ مورد نظر دستخوش تغییر می‌شوند. با توجه به تکنیک مورد استفادۀ جراح و کیس مورد نظر اقدامات انجام شده می‌توانند متفاوت باشند.

لیفت شقیقه مناسب چه کسانی است

لیفت شقیقه معمولاً به کسانی پیشنهاد می‌شود که از نمایان شدن آثار افزایش سن بر روی پوست صورت خود شکایت دارند و شاهد موارد زیر هستند:

  • افتادگی ابرو
  • چین و چروک در ناحیۀ شقیقه‌ها
  • پیر دیده شدن صورت به طور کلی

حال به بررسی عوارض و مشکلاتی که ممکن است در لیفت شقیقه به آن‌ها بربخوریم می‌پردازیم.

عوارض و خطرات جراحی لیفت شقیقه

لیفت شقیقه به طور کلی عملی کم عارضه و ایمن تلقی می‌شود، البته به شرطی که توسط جراح مطمئن و در کلینیکی معتبر انجام شود؛ با این وجود لیفت شقیقه نیز مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عوارض و خطراتی را به همراه داشته باشد که در این قسمت برخی از عوارض لیفت صورت توسط را بررسی می‌کنیم:

  • عفونت: هر نوع عمل جراحی با ریسک عفونت در محل ایجاد برش‌ها همراه می‌باشد. مراقبت مناسب بعد از عمل و رعایت بهداشت فردی در کنار نکات توصیه شده توسط جراح، این ریسک را به حداقل می‌رساند.
  • خونریزی و هماتوم: خونریزی بیش از حد یا شکل گیری هماتوم (جمع شدن خون خارج از رگ‌های خونی)
  • آسیب عصبی: آسیب موقت یا -به صورت نادر- دائم اعصاب حسی و حرکتی در ناحیۀ عمل می‌تواند منجر به بی‌حسی، ضعف عضلانی یا سوزن‌سوزن شدن آن ناحیه شود.

مشکلاتی که می‌توانند هنگام عمل یا بعد از آن رخ دهند:

  • اسکار: هنگامی که پوست آسیب می‌بیند (ایجاد برش جراحی نوعی آسیب به پوست محسوب می‌شود.) لایه‌های پوست شروع به ترمیم آسیب‌دیدگی کرده که در طی این فرآیند مقدار زیادی کلاژن تولید می‌شود، به مکان جوش خوردن زخم، اسکار یا جوشگاه گفته می‌شود. جراح در طول عمل سعی می‌کند برش‌ها را در محلی ایجاد کند که کمترین ایجاد بافت اسکار و حداقل نمایان بودن را داشته باشد، با این وجود ممکن است در محل‌هایی اسکار مشاهده شود. معمولا اسکارها به مرور زمان از بین می‌روند یا حداقل کمرنگ می‌شوند.
  • عدم تقارن: احتمال ایجاد نتایج نامساوی در دو طرف صورت
  • ریزش مو: در بعضی موارد، مراجعین ممکن است شاهد کاهش تراکم مو و ریزش آن در اطراف ناحیۀ ایجاد برش باشند. این مورد معمولاً موقتی بوده و به مرور زمان تراکم مو به حالت اولیۀ خود باز می‌گردد.

خطرات لیفت پوست شقیقه

شاید با خواندن موارد بالا نگران رخ دادن آن‌ها برای خودتان شده باشید. لازم است بدانید اگرچه عوارض و مشکلات ذکر شده در بالا ممکن است رخ دهند اما در صورتی که عمل جراحی توسط جراحی مجرب و در کلینیکی معتبر انجام شود، احتمال رخ دادن این موارد بسیار پائین بوده و جای نگرانی ندارد. صحبت کردن با جراح در مورد عوارض و خطرات عمل و پیروی از دستورات دوران بهبودی می‌تواند خیال شما را از بابت عوارض احتمالی راحت کند. حتی با اینکه در یکی از مقالات مایوکلینیک اینگونه نوشته شده که ممکن است باعث خونریزی شود

خواندن  عوارض لیفت پیشانی با جراحی

حال که در مورد عوارض و مشکلات مربوط به لیفت شقیقه خواندیم، عوامل موثر بر امن بودن این عمل جراحی را بررسی می‌کنیم.

عوامل موثر بر امن بودن لیفت شقیقه

فاکتورهای متعددی می‌توانند بر روند بهبودی شما و احتمال ایجاد عارضۀ مربوط به جراحی موثر واقع شوند:

  • مهارت جراح: انتخاب جراحی ماهر و باتجربه در زمینۀ اعمال جراحی زیبایی و جوان‌سازی به صورت قابل توجهی اطمینان شما را از نتیجۀ عمل افزایش می‌دهد.
  • اعتبار کلینیک: مطمئن شوید که عمل جراحی شما در کلینیکی مجهز و معتبر و دارای کادری آموزش‌دیده انجام میشود.
  • شرایط سلامت مراجع: بررسی تاریخچۀ سلامت شما توسط پزشک از مهم‌ترین اقداماتی است که باید قبل از هرگونه عمل جراحی انجام شود. بیماری‌های گذشته، حساسیت‌ها، داروهای مصرفی، جراحی‌های انجام شده و سابقۀ بیماری‌های خانوادگی از مواردی هستند که می‌توانند عمل شما را تحت تاثیر قرار دهند.
  • مصرف سیگار و الکل: استفادۀ زیاد دخانیات و الکل می‌تواند منجر به کند شدن روند بهبودی و افزایش احتمال عوارض شود. جراحان به طور معمول توصیه می‌کنند مصرف دخانیات و الکل را برای مدتی قبل و بعد از عمل متوقف کنید.
  • مراقبت‌های بعد از عمل: تبعیت از دستورات پزشک و انجام توصیه‌های تیم درمانی بعد از عمل برای رسیدن به بهبودی کامل از اهمیت بالایی برخوردار بوده و عدم پیروی از این دستورات می‌تواند منجر به بروز عوارض و مشکلات گردد.

 چگونه ریسک بروز عوارض لیفت شقیقه را کاهش دهیم؟

برای کم کردن احتمال رخ دادن عوارض لیفت شقیقه انجام برخی موارد توصیه می‌شود:

قبل از عمل:
  • مشورت با پزشک: قبل از انجام عمل جراحی، با پزشک خود مشورت کرده و در مورد نتایج مورد انتظار، سوابق سلامت و هرگونه نگرانی در مورد عمل به دقت بحث کنید.

  • رعایت دستورات قبل از عمل: به دستورات پزشک که مربوط به قبل از عمل هستند، مانند قطع برخی داروها، تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی عمل کنید.
بعد از عمل:
  • رعایت دستورات بعد از عمل: به دستورات پزشک که مربوط به بعد از عمل هستند، مانند عدم انجام برخی فعالیت‌ها، رسیدگی به زخم، مصرف داروها، تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی عمل کنید.
  • توجه به علائم: در صورت مشاهدۀ هرگونه علامت نگران کننده و غیرعادی، مانند خونریزی بیش از حد، درد ناگهانی و شدید یا نشانه‌های عفونت موارد مذکور را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • استراحت کافی: از انجام فعالیت‌های منع شده توسط جراح خود بپرهیزید و به ‌اندازۀ کافی استراحت کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • ویزیت بعد از عمل: در صورتی که پزشک شما دستور به مراجعه مجدد بعد از عمل داده، سعی کنید تا در همان زمانی که گفته شده نزد پزشک رفته تا از سیر مناسب روند بهبودی خود اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

لیفت شقیقه برای بسیاری از افراد گزینه‌ای مناسب برای جوان‌سازی صورت و کاهش چین و چروک و افتادگی ابروهاست، از نگرانی‌های هر فرد برای انجام هر عملی، عوارض و مشکلاتی است که ممکن است برایش رخ دهد، لیفت شقیقه به طور کلی عملی ایمن شناخته شده و جای نگرانی وجود ندارد، با این وجود رجوع به جراحی مطمئن و کلینیکی معتبر از مهم‌ترین مواردی‌است که باید برای هر نوع عمل زیبایی انجام داد. در صورتی که در مورد لیفت شقیقه و عوارض آن سوالی دارید، می‌توانید با تماس با مجموعۀ ما اطلاعات بیشتری به دست آورید.

نوشته شده توسط دکتر شاهین شمس (دکتر جراح متخصص فک و صورت)

5/5 (1 دیدگاه ها)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *