نکاتی درباره رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل بینی که حتما باید بدانید

تغذیه بعد از عمل بینی
چکیده مطلب

اگر به تازگی عمل بینی انجام داده اید احتمالا جراح بینی شما درباره رژیم غذایی بعد از عمل بینی نکاتی را به شما توضیح داده است. در این مقاله ما این نکات را با هم مرور می‌کنیم. خواندن این مقاله برای کسانی که قصد انجام جراحی بینی دارند به شدت توصیه می‌شود. این صفحه شامل […]

فهرست مطلب

اگر به تازگی عمل بینی انجام داده اید احتمالا جراح بینی شما درباره رژیم غذایی بعد از عمل بینی نکاتی را به شما توضیح داده است. در این مقاله ما این نکات را با هم مرور می‌کنیم. خواندن این مقاله برای کسانی که قصد انجام جراحی بینی دارند به شدت توصیه می‌شود. این صفحه شامل اطلاعاتی درباره بایدها و نبایدهای تغذیه بعد از عمل بینی است. و سعی شده درباره خوردن و آشامیدن دقیقا از همان ساعت اولیه بعد از عمل تا چند هفته پس از آن نکاتی ارئه داده شود.


دقیقا بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

معمولا به فاصله کوتاهی بعد از عمل، بیماران چیزی نمی‌خورند. زیرا با سِرم (در طول عمل) تغذیه شده‌اند. بعد از اینکه اثرات بیهوشی کم کم از بین رفته و شما هوشیاری خود را به دست آوردید، ممکن است احساس گرسنگی کنید. خوردن مایعات برای مدت کوتاهی پس از عمل می‌تواند ایده خوبی باشد. اما اگر احساس می‌کنید تهوع و استفراغ دارید در خوردن مایعات زیاده روی نکنید.

پس از ترخیص از بیمارستان و تا مدتی بعد از آن، می‌توانید خوراکی‌ و مواد غذایی نرم، با دمای متعادل (نه سرد و نه گرم) و بدون مزه بخورید. ماست معمولی کم چرب، انواع بلغور و سوپ‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای تغذیه بعد از عمل بینی باشند. دقت کنید که رژیم غذایی آبکی و نرم را تا چند روز بعد از عمل حتما رعایت کنید.


آیا می توانم بلافاصله بعد از جراحی بینی خود شروع به خوردن یا آشامیدن کنم؟

بعد از جراحی ممکن است از شما خواسته شود تا چند دقیقه از نوشیدن آب خودداری کنید. پس از آن از شما خواسته می شود که مقدار زیادی آب یا مایعات شفاف و سالم بنوشید و جراح به شما توصیه می کند که تا چند هفته  غذاهای نرم بخورید.


مواد مغذی که باید در رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل گنجانده شوند کدامند؟

کربوهیدرات ها

بعد از هر عمل جراحی ممکن است بیمار دچار خستگی، بیحالی و احساس کوفتگی شود. این طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. شما می توانید با دریافت کربوهیدارت ها تا حدی خستگی بعد از عمل بینی را کاهش داده و سرحالتر شوید. شما همچنین می توانید کربوهیدرات را از غذاهای پر فیبری مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، لوبیا و حبوبات دریافت کنید. این خوراکی ها می‌توانند بدون اینکه به یبوست منجر شوند سطح انرژی شما را افزایش دهند.


چربی

چربی های سالم و بی ضرری مانند روغن زیتون، آووکادو، روغن نارگیل، روغن انواع دانه های گیاهی و … باعث بهبود پاسخ ایمنی بعد از عمل می شوند. این مواد به بدن شما کمک می کنند که به خوبی ویتامین ها را به جذب و استفاده کند. گنجاندن چربی ها در رژیم غذایی بعد از عمل بینی به افزایش سطح انرژی شما کمک خواهد کرد.


ویتامین ها و مواد معدنی

 شاید مهم‌ترین مواد مغذی در رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل بینی شما، ویتامین ها و مواد معدنی باشند.

  • ویتامین A که در سبزیجات نارنجی و سبز تیره رنگ (مانند هویج،) سیب زمینی شیرین، کلم و اسفناج وجود دارد باعث بهبودی سریع می شود.
  • ویتامین C در مرکبات، توت ها، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خربزه و فلفل دلمه ای شیرین به زود بسته شدن زخم ها و بهبودی آن ها کمک می کند.
  • ویتامین D که در شیر، ماهی، تخم مرغ و غلات غنی شده وجود دارد باعث بهبود سلامت و بازسازی استخوان های بینی بعد از عمل می شود
  • ویتامین E که در موادی مانند روغن های گیاهی ، آجیل ها، جگر گاو، شیر و تخم مرغ و … وجود دارد، بدن را بعد از عمل بینی در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.
  • ویتامین K نیز که در سبزیجات برگ سبز، ماهی، کبد و روغن‌های گیاهی یافت می شود برای لخته شدن خون لازم است.

آهن و زینک (روی)

زینک در خوراکی هایی مانند گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات و لوبیا وجود دارد. آهن نیز در گوشت و مرغ، لوبیا، زردآلو، تخم مرغ، غلات کامل و غلات غنی شده با آهن وجود دارد. این دو ماده مفید به بهبود زخم و بازیابی انرژی بعد از جراحی بینی مفید هستند.


فیبر

تا چند روز بعد از عمل زیبایی بینی باید تنها وعده های غذایی نرم و پوره ای بخورید با این وجود حتما باید فیبر کافی در رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل بینی شما وجود داشته باشد تا بتوانید علائم گوارشی احتمالی پس از عمل را مدیریت کنید.


پروتئین

دریافت پروتئین به التیام زخم ها کمک کرده و روند بسته شدن آن ها را تسریع میبخشد. برخی از مهمترین منابع سرشار از پروتئین برای قرار دادن در لیست مواد غذایی و تغذیه بعد از عمل بینی عبارتند از:

  • گوشت های کم چرب یا بدون چرب
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • انواع ماهی های ساده کم چرب
  • لبنیات
  • لوبیا ها
  • عدس
  • آجیل ها و دندانه  ها
  • سویا و سایر موارد مشابه

بعد از عمل بینی چه چیزهایی نخوریم؟

غذاهای سفت و جویدنی

از آنجا که تورم بافت های بینی بسیار نزدیک به دهان و دندان است، پرهیز از غذاهای سفت و جویدنی مانند چیپس، غلات، محصولات پخته شده سفت، رشته فرنگی و … که باعث کشیدگی لب فوقانی و حرکت بینی شما می شود بسیار مهم است.  هرچند که مصرف خود میوه ها و غذاهای سفت و سخت میتواند برای بعد از عمل بینی مضر باشد اما پوره کردن آن ها و یا به هر شکلی آن ها را نرم خوردن میتواند برای شما مفید باشد.


غذاهای تند و اسیدی

نوع مهم دیگری از غذاهایی که بعد از جراحی بینی باید از آنها اجتناب کنید ، غذاهای تند و اسیدی است زیرا این غذاها فشار خون را افزایش می دهند که در نتیجه باعث خونریزی می شود.

همچنین، این غذاها باعث تحریک بافت مخاطی بینی می شوند که می تواند باعث کند شدن و یا اختلال در ترمیم زخم ها شود. و ممکن است باعث عطسه در شما شود. که بعد از جراحی زیبایی بینی بسیار ناخوشایند و نامطلوب است. این خوراکی ها همچنین معده افراد را تحریک می کند و باعث بروز علائم و مشکلات گوارشی می شوند. همین کافیست تا روند بهبودی زخم ها و دوره نقاهت بعد از عمل افزایش یابد. در عوض سعی کنید که غذاهای خنک و تازه ای مانند انواع اسموتی ها، ماست و از است دست خوراکی ها را مصرف کنید.

خواندن  با ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی چه کنیم؟

غذاهای فراوری شده

یکی از بهترین راه ها برای کمک به بهبود زخم ها، ورم و کبودی های ناشی از عمل بینی پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده در برنامه رژیم غذایی بعد از عمل بینی است. این غذاها به شدت حاوی موادی مانند قندها، نمک زیاد و چربی های اشباع هستند که میتوانند از همه لحاظ برای بینی شما خطرناک باشند. به جای غذاهای فرآوری شده و فست فودی سعی کنید که غذاهای کامل خانگی و تصفیه نشده ای مثل سبزیجات، غلات و دانه ها را بیشتر مصرف کنید. به این نکته هم توجه کنید که تنها آن ها را در حالت نرم شده بخورید.


غذاهای سرد و  برعکس (داغ)

درجه حرارت غذایی که میل می کنید بسیار مهم است. این مساله مخصوصا بلافاصله بعد از عمل اهمیت زیادی دارد. مصرف خوراکی های خیلی سرد یا خیلی گرم در رژیم غذایی بعد از عمل بینی تمام ناخوشی ها و علائم پس از عمل را تشدید می کنند. برای مثال غذای خیلی داغ ممکن است باعث سوختن لثه یا زبان شما شود که این موضوع باعث می شود علاوه بر درد اصلی پس از عمل درد دیگری نیز تجربه کنید. از طرف دیگر خوردن غذاهای خیلی سرد میتواند تاثیرات مشابهی داشته باشد.


غذاهای شور

برای ما ایرانی‌ها بسیار سخت است که نمک طعام را از سفره غذایی به طور کامل حذف کنیم. حتی بسیاری از ما حاظر نیستیم که میزان آن را کاهش دهیم. اما اگر می‌خواهید ورم بینی بعد از عمل را کاهش دهید یا دست کم آن را متوقف کنید حتما مصرف نمک را کاهش  داده و غذاهایی که نمک زیادی دارند را مصرف نکنید. نمک ذاتا باعث خروج آب و پلاسما به فضای بین سلولی می‌شود. این موضوع باعث احتباس آب در خارج از عروق می‌شود که در نهایت ورم را به دنبال دارد. بنابراین یکی ازز راه های بهبودی سریع و از بین رفتن ورم بینی، کاهش  مصرف نمک است.


چه مایعاتی را به رژیم غذایی بعد از عمل بینی اضافه کنیم؟

1. آب پاک، تمیز و معدنی برای پایبندی به برنامه تغذیه بعد از عمل بینی مهم است

مصرف آب بعد از هر جراحی مهم است. کمبود آب در بدن میتواند مشکلاتی را پس از جراحی برای افراد پیش بیاود. بنابراین لازم است برای بهبودی سریع حتما به اندازه کافی آب بنوشید.


2. نوشیدنی های مفید و طبیعی

نوشیدن آب کرفس و آب آناناس به اغلب بیمارانی که عمل بینی انجام میدهند توصیه میشود. مخصوصا آناناس که دارای آنزیم بروملین است. این آنزیم میتواند به طور ویژه به کاهش التهاب، ورم بینی و همچنین کبودی زیر چشم و اطرف آن کم کند. از سوی دیگر آب مرکبات کمی بنوشید. زیرا ممکن است باعث افزایش اسید معده و تحریک آن شود. سعی کنید تا می توانید آب مرکبات ننوشید. شیک پرتئین ها هم میتوانند برای شما مغذی، مقوی و مفید باشند.


بعد از جراحی بینی از نوشیدن چه مایعاتی خودداری کنیم؟

1. الکل و هرچیزی که مبتنی بر الکل باشد

ممنوعیت شماره یک بعد از هر عملی، نوشیدن الکل است. الکل باعث رقیق شدن خون و افزایش خونریزی طی دوره بهبودی می شود. همچنین روند ترمیم زخم را به شدت مختل می کند. این خود میتواند باعث افزایش ورم بینی  و کبودی صورت پس از عمل شود. به علاوه از آنجا که پس از عل شما داروی ضد درد مصرف میکنید، و از آنجا که مصرف همزمان الکل با داروی ضد درد می تواند مشکل سلامتی برای شما ایجاد کنند بنابراین اصلا الکل مصرف نکنید.


2. نوشیدنی های حاوی کافئین

به طور مشابه کافئین باعث به تاخیر افتادن ترمیم زخم و افزایش تورم و کبودی می شود. ممکن است شما قبل از عمل به طور مکرر قهوه مصرف کرده باشید و یا دوست دار این نوشیدنی باشید اما لازم است که دست کم تا 6 ماه آن را مصرف نکنید یا دست کم مصرف آن را تا آنجا که میتوانید محدود کنید.


پایبندی به رژیم غذایی بعد از عمل بینی را تا چه مدتی باید ادامه دهیم؟

به طور معمول بازیابی از عمل بینی یا دوره نقاهت این عمل برای اکثر افراد 1 هفته تا 1 روز است. اما گاها برای برخی افراد ممکن است تا 2 هفته به طور بی انجامد. دست کم طی این مدت حتما رژیم غذایی بعد از عمل بینی را رعایت کنید و بعد از آن کم کم می توانید با نظر و توصیه جراح بینی خود رژیم غذایی معمولی را از سر بگیرید. اما به این نکته توجه کنید که پس از جراحی لازم است که حتما نزدیک 6 هفته هیچگونه الکل یا ماده کافئین داری نخورید. به طور مشابه از کشیدن سیگار نیز در ین مدت زمان جدا اجتناب کنید.


ممکن است شما رژیم غذایی خاصی نیاز داشته باشید

و در آخر لازم است به این نکته توجه کنید که ما در این مقاله سعی کردیم کلیات تغذیه بعد از عمل بینی را ذکر کنیم که برای همه عمومیت داشت. اما با توجه به متفاوت بودن عمل در افراد (چون همه بیماران مانند هم نیستند) ممکن است در رژیم غذایی شما (یا جزئیات آن) تفاوت هایی با رژیم یک نفر دیگه وجود داشته باشد. بنابراین حتما از جراح خود برای تهیه یک رژیم خوب که متناسب با شرایط شما باشد مشورت بگیرید.

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *