عمل جراحی لیفت شقیقه ، بازگشت جوانی و شادابی به سر و صورت

چکیده مطلب

برای ترمیم و جوان سازی یک سوم بالایی صورت (گوشه خارجی چشم ها، ابروهای خارجی ،بالای گونه ها، و بخش طرفی پیشانی تکنیک های جراحی و غیر جراحی زیادی وجود دارد که در بهترین شرایط پوست و ظاهر این بخش از صورت را جوان و زیباتر می کنند. به تمام این روش ها در اصطلاح […]

فهرست مطلب

برای ترمیم و جوان سازی یک سوم بالایی صورت (گوشه خارجی چشم ها، ابروهای خارجی ،بالای گونه ها، و بخش طرفی پیشانی تکنیک های جراحی و غیر جراحی زیادی وجود دارد که در بهترین شرایط پوست و ظاهر این بخش از صورت را جوان و زیباتر می کنند. به تمام این روش ها در اصطلاح تمپوروپلاستی یا (temporoplasty) گفته می شود. یکی از روش های جراحی تمپوروپلاستی لیفت شقیقه یا بالا کشیدن آن است که مشکل افتادگی پوست، شل شدن آن و چین و چروک های ناحیه شقیقه را برطرف می کند. با این عمل در این مقاله آشنا شوید.


چه کسانی می‌ توانند عمل لیفت شقیقه انجام دهند؟

افتادگی پوست یا شل شدن آن در ناحیه شقیقه یکی از علائم افزایش سن و پیری است. به نسبت سایر بخش های صورت ممکن است پوست شقیقه زودتر از نواحی دیگر دچار افتادگی شود و این موضوع می تواند روی ظاهر بخش خارجی ابرو و پیشانی را تحت تاثیر قرار بدهد. برای مثال می تواند باعث پایین افتادن بخش خارجی ابرو شده و چین و چروک گوشه های چشم را بیشتر کند.

افرادی که با افتادگی پوست در این ناحیه روبرو هستند اما با ظاهر پوست در سایر بخش های صورت مشکلی ندارند، می توانند با کمک عمل زیبایی بالابردن شقیقه به بازگشت جوانی صورت خود کمک کنند.


آنچه قبل از عمل بالا بردن شقیقه در انتظار ما است

قبل از اینکه هرگونه عملی آغاز شود شما باید با یک جراح خوب مشورت کنید. طی یک جلسه مشاوره کیفیت پوست شما در ناحیه شقیقه از لحاظ شل بودن، وجود چین و چروک و … بررسی می شود.

علاوه بر این، آناتومی استخوان شقیقه شما مورد ارزیابی قرار می گیرد و یک برنامه درمانی برای جوان سازی صورتتان تدوین خواهد شد که در نهایت ما را به اهداف و نتایج مورد انتظارمان نزدیک می کند. طی همین جلسه نگرانی ها و تمام انتظارات ما بررسی شده و تمام جوانب عمل با جراح در میان گذاشته خواهد شد.


عمل بالا بردن شقیقه چگونه انجام داده می شود؟

مراحل لیفت شقیقه

بسته به میزان افتادگی پوست، ممکن است چندین روش و تکنیک برای انجام عمل لیفت شقیقه در نظر گرفته شود.

برای مثال افرادی که افتادگی جزئی پوست دارند کار آسانی در طول عمل دارند و تنها با سفت کردن و بالا کشیدن جزئی پوست کارشان به اتمام می رسد.  اما زمانی که افتادگی پوست زیاد باشد نیاز است علاوه بر پوست، ساختارهای زیرین (مانند عضله) نیز بالا کشیده شوند. دو روش دیگر برای بالا کشیدن شقیقه به اختصار SMAS و MACS هستند.


بالابردن شقیقه چه تفاوتی با لیفت ابرو دارد؟

کمی درباره لیفت ابرو

احتمالا تاکنون نام لیفت ابرو را شنیده اید. این عمل نسبتا تهاجمی است و گاه با نام لیفت پیشانی نیز شناخته می شود. با انجام این عمل افتادگی پوست در ناحیه پیشانی و ابرو از بین می رود و به طبع آن، تمامی چین و چروک پیشانی از بین می رود. همچنین افتادگی پلک نیز کاملا بهبود پیدا می کند.


بالابردن شقیقه

در مقابل عمل لیفت شقیقه یک روش بسیار کم تهاجم تری نسبت به لیفت ابرو است. در این روش تنها بخش انتهای ابروها که در ناحیه شقیقه است کمی بالا می رود و دستکاری می شود.

طی عمل لیفت شقیقه به هیچ عنوان به بخش مرکزی ابرو و پیشانی کاری نداریم و تنها دو طرف پیشانی و ابروها مد نظر است.


مزایای لیفت شقیقه چیست؟

این عمل عمل جدای از اینکه زیبایی را به بخش فوقانی صورت برمیگرداند، می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد:

  • سبک شدن شقیقه، پیشانی و اطراف ابروها در نتیجه برداشته شدن پوست اضافی و کشیده شدن پوست
  • بازگشت تقارن به صورت و هر دو ابرو
  • از بین رفتن خطوط پنجه کلاغی و چین و چروک های اطراف چشم و ابرو
  • افزایش اعتماد به نفس افراد با جوانسازی پوست

دوره نقاهت عمل لیفت شقیقه

  • قبل از ترخیص از بیمارستان یا مرکز جراحی، به شما تمام دستورالعمل هایی که باید طی دوره نقاهت عمل لیفت شقیقه رعایت کنید را ارائه خواهند داد.
  • بانداژ و پانسمانی که بعد از اتمام عمل اعمال شده است را معمولا بعد از 24 تا 48 ساعت و یا شاید کمی بعدتر برمی دارند.
  • جراح حتما به شما توصیه خواهد کرد که در طول هفته اول پس از جراحی باید سر خود را بالاتر نگاه دارید. مثلا حین خواب بهتر است به جای استفاده از تنها یک بالش، از 2 تا 3 بالش نرم استفاده کنید. این کار به کاهش تورم و کبودی بعد از عمل کمک می کند.
  • کبودی پس از عمل لیفت شقیقه ممکن است در نواحی پیشانی و اطراف چشم ظاهر شود. این مساله طبیعی است و معمولا طی 7 تا روز باید کاهش یابد اما ممکن است 6 تا 8 هفته طول بکشد تا آثار کبودی و ورم کاملا از بین برود.
  • کبودی و تورم ایجاد شده را با کمک کرم ها و پمادهایی که احتمالاجراح به شما توصیه می کند بپوشانید و به کاهش هر چه سریعتر آن کمک کنید
  • ممکن است طی 48 ساعت بعد از عمل میزان کبودی و ورم زیاد باشد. برای کاهش آن باید از کمپرس یخ استفاده کنید. فقط به این نکته توجه کنید که به صورت مستقیم یخ را روی پوست قرار ندهید. همچنین می توانید یک دستمال مرطوب را داخل یخچال نگهداری کنید و بعد از چند دقیقه آن را روی صورت خود قرار دهید.

 

0/5 (0 دیدگاه)
دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *