جراحی فک یا چانه

جراحی فک یا چانه
چکیده مطلب

جراحی فک یا چانه چه تفاوتی دارد؟ خط فک یکی ازعوامل مهمی است که به شدت بر زیبایی و جوانسازی چهره تأثیرگذار است. انواع مختلفی از روش‌‌های تنظیم زاویۀ فک  و جراحی فک یا چانه وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان خط فک را بهبود داد و به چهرۀ زیباتری دست یافت. زاویه […]

فهرست مطلب

جراحی فک یا چانه چه تفاوتی دارد؟

خط فک یکی ازعوامل مهمی است که به شدت بر زیبایی و جوانسازی چهره تأثیرگذار است. انواع مختلفی از روش‌‌های تنظیم زاویۀ فک  و جراحی فک یا چانه وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان خط فک را بهبود داد و به چهرۀ زیباتری دست یافت. زاویه سازی با نخ، تزریق ژل (فیلر)، تزریق چربی، بوتاکس، کیبلا، هایفوتراپی، RF و جراحی ازجمله این روش ها است. با این وجود اثر بیشتر این روش‌ها موقت است، بعنوان مثال تزریق ژل 12 تا 18 ماه ماندگار بوده و بعد ازآن نیاز به تکرار فرآیند و هزینه دارد. دربین متودهای موجود، جراحی فک و لیپوساکشن گردن از روش های ماندگار محسوب می‌شوند. با این وجود روش دوم یعنی لیپوساکشن که با حذف چربی زاویه فک را بهبود می‌بخشد، درصورت افزایش وزن فرد اثربخشی خود رااز دست می‌دهد. دراین مقاله به جراحی فک و مواردی که باید درمورد آن دانست می‌پردازیم.

جراحی فک یا چانه

فرق بین جراحی فک یا چانه چیست

جراحی فک چیست؟

جراحی فک که دربین متخصصین بانام جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می‌شود، می‌تواند فرم فک و چانه را تا حد قابل توجهی تغییر دهد. ازاین جراحی می‌توان برای  بارزتر کردن زاویه فک یا کاهش اندازۀ استخوان فک برای چانه ای باریک تر استفاده نمود. دربرخی موارد، این جراحی برای اصلاح مشکلات ساختاری مربوط به‌قرارگیری دندان‌ها و روی هم قرار نگرفتن فک بالا و پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از ظاهر فک خود ناراضی بوده یا در ناحیۀ فک خود درد دارید، جراحی فک گزینه ای است که می‌توانید به آن فکر کنید.

نکتۀ قابل توجه در مورد جراحی ارتوگناتیک این است که سن ایده آل برای این جراحی بعد از رشد کامل استخوان فک است، این سن برای پسران 17 تا 21 و برای دختران 14 تا 16 سال است، بااین وجود بدلیل تفاوت های ژنتیکی و فردی دربین افراد بهتر است دراین مورد با پزشک متخصص مشورت شود.

جراحی فک چگونه انجام می‌شود؟

دراین عمل بعد ازاینکه فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد استخوان فک تراشیده و فرم‌دهی می‌شود. کاهش اندازۀ فک معمولا ازناحیه خلفی فک، در مجاورت گوش ها می‌باشد. دراین جراحی برآمدگی ها و ناهمواری های فک را می‌توان ازبین برد تا ظاهری مطلوب‌تر در فک ایجاد شود.

گزینۀ دیگر ایمپلنت چانه است که با جراحی فک تفاوت دارد. درمواردی که فک و چانه کوچک و فاقد فرم مناسب باشد، می‌توان با جایگذاری ایمپلنت دراطراف چانۀ فرد ظاهری تیزتر و برجسته‌تر به فک داد، البته این مورد برای ایجاد تقارن نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی زیبایی فک یا چانه برای صورت

جراحی فک یا چانه چرا باید انجام شود

پروسه کلی جراحی فک

برای انجام جراحی فک یا چانه برای نکاتی را دانست و رعایت کرد که این نکات عبارتند از:

  • بطور معمول برای انجام جراحی فک، فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد.
  • برش‌ها معمولاً در داخل دهان ایجاد شده و در نتیجه جای زخم (اسکار) آشکاری وجود نخواهد داشت.
  • اگر فک و دندان ها نظم مطلوب را نداشته باشند می‌توان در طی جراحی این مشکل را برطرف نمود.
  • درطی جراحی فک ممکن است ازصفحات کوچک استخوانی، پیچ‌ها و سیم‌ها یا نوارهای لاستیکی برای محکم کردن فک در جای مورد نظر استفاده شود. پیچ ها دائمی بوده و به مرور زمان در فک ادغام می‌شوند.
  • اگر جراحی ارتوگناتیک برای کاهش سایز فک باشد، برشی کوچک داخل دهان فرد، بین لثه و لپ، برای اعمال تغییرات ایجاد می‌شود.
  • جراح از لیزر یا تیغ ارۀ میکرو برای تراشیدن بخشی از استخوان استفاده می‌کند.
عکس قبل و بعد جراحی فک یا چانه

جراحی چانه برای زاویه سازی فک

جراحی زیبایی فک کجا را تحت تاثیر قرار میدهد؟

جراحی چانه می‌تواند فک، چانه و دندان را هدف قرار دهد. بسته به نیاز شما می‌توان آن را روی فک بالا یا پایین یا هر دو فک انجام داد. این عمل می‌تواند منجر به‌موارد زیر شود:

  • باریک شدن و اصلاح خط فک
  • زاویه دار کردن صورت های گرد و فاقد زاویه
  • ایجاد تقارن در فک و صورت

عوارض جراحی زیبایی فک

همانند بسیاری‌از جراحی های دیگر، جراحی زیبایی فک با خطرات و عوارض جانبی  همراه است، ازجمله:

  • تورم
  • از دست دادن خون
  • عفونت
  • آسیب عصبی

لازم به ذکر است انجام عمل توسط جراح و متخصص مورد اطمینان و خبره، ریسک این عوارض را به‌حداقل رسانده و نتایج بهتری را به‌همراه دارد.

جراحی زیبایی چانه در چه سنی انجام می شود

بهترین سن برای جراحی زیبایی فک و چانه


جراحی زیبایی چانه

جراحی زیبایی چانه یکی‌از روش‌های موثر برای بهبود ظاهر و زیبایی صورت است که بطور گسترده‌ای در جوامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند جراحی، امکان اصلاح اندازه، شکل و موقعیت چانه را فراهم می‌کند و به‌افراد اعتماد به نفس بیشتری در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود می‌دهد.

فواید انجام جراحی چانه و فک

یکی‌از اصلی‌ترین دلایل مراجعه به جراح زیبایی برای انجام عمل جراحی چانه، افزایش اعتماد به نفس و ارتقای ظاهر زیبایی است. افرادی که ازشکل و اندازه چانه خود رضایت ندارند ممکن است با مشکلات روانی مانند کمبود اعتماد به نفس و افسردگی مواجه شوند. انجام جراحی زیبایی چانه می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا خود را بااطمینان بیشتری به دیگران نشان دهند و از زندگی بهتری لذت ببرند.

جراحی زیبایی چانه می‌تواند به اصلاح مشکلات جراحی قبلی یا تغییرات طبیعی در ظاهر چانه کمک کند. برخی ازافراد ممکن است بدلیل عوامل ژنتیکی، تغییرات سنی یا صدمات جسمی به‌شکل و اندازه چانه خود ناراضی باشند و باتوجه به‌این موارد، جراحی زیبایی چانه یک گزینه مناسب برای آن‌ها باشد.

برای انجام جراحی زیبایی چانه، لازم است به یک پزشک متخصص و ماهر مراجعه کرد تا اطمینان حاصل شود که فرآیند جراحی به‌درستی انجام می‌شود و نتایج آن با انتظارات شما همخوانی دارد. همچنین، باید به‌مراقبت‌های پساعملیاتی و راهنمایی‌های پزشک پیش‌از و بعد از عمل دقت کرد تا بهبودی سریع‌تر و موثرتری را تجربه کنید.

باتوجه به‌مزایا و مواردی که برای انجام جراحی زیبایی چانه ذکر شد، می‌توان گفت که این فرایند می‌تواند بهبود ظاهر و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. اما قبل‌از تصمیم‌گیری برای انجام این عمل، بهتر است با دکتر شاهین شمس مشورت کرده و اطلاعات کاملی درمورد فرآیند جراحی، ریسک‌ها و نتایج آن را به دست آورید.

کلینیک زیبایی جراحی فک با چانه

بهترین جراح برای جراحی فک با چانه

استفاده از فیلر و بوتاکس بهتر است یا جراحی ؟

استفاده‌از فیلر یا بوتاکس برای افرادی که می‌خواهند زاویه فک بهتری داشته باشند اما ترجیح می‌دهند بدون جراحی به‌خواسته شان برسند گزینۀ مناسبی است؛ بااین وجود باید توجه داشت اثر این دو موقت بوده و به مرور زمان‌از بین می‌رود. و به‌حالت اول برمیگردد درصورتی که جراحی فک یا چانه بادون بازگشت و ماندگارتر است.

نکات مهم قبل از عمل جراحی زیبایی فک و چانه

در تمامی روش جراحی فک یا چانه ، مطلع ساختن پزشک از سوابق پزشکی و مصرف داروها ضروری است.برخی داروها، مانند داروهای ضدالتهابی، آسپرین، و مکمل‌های گیاهی، می‌توانند تأثیراتی بر روی عمل داشته و با افزایش ریسک خونریزی و کبودی همراه باشند. بطور معمول و برای بیشتر بیماران لازم است تا مدتی قبل از عمل ارتودنسی انجام دهند تا دندان‌هایشان مرتب شده و آماده جراحی فک شوند. این مدت بسته به تشخیص جراح و وضعیت دندان‌ها می‌تواند ازچند ماه تا دو سال متغیر باشد.

درمورد جراحی فک، قبل از جراحی بایددر بیمارستان بستری شوید. همچنین، ممکن است پزشک به‌شما توصیه کند چند هفته قبل از عمل، مصرف سیگار و برخی داروها را قطع کنید. بطور کلی، خانم‌ها باید مصرف داروهای هورمونی را قبل‌از جراحی متوقف کنند.

عوارض جراحی فک یا چانه

ایا جراحی فک و چانه عوارض دارد

مراقبت‌های بعد از جراحی فک یا چانه

تورم صورت پس‌از جراحی فک یا چانه طبیعی است و باتوجه به‌نوع جراحی و میزان تراشیده شدن استخوان فک، ممکن است یک شب بستری در بیمارستان لازم باشد. توصیه های مربوط به‌خوردن، آشامیدن، مصرف داروها و فعالیت های فیزیکی توسط متخصص به‌شما ارائه می‌شود. همچنین، سیگار کشیدن و فعالیت های شدید پس‌از عمل می‌تواند بهبودی شما را به‌تاخیر بندازد.

آیا با ورزش‌ می‌توان زاویه فک ساخت؟

انجام حرکات ورزشی مخصوص، استفاده ازتوپ زاویه فک و حرکاتی که بعضا در اینترنت برای بهبود زاویه فک دیده می‌شود عمدتا تاثیر بسیار کمی دارند. علت این موضوع نیز این است که این حرکات دربهترین حالت می‌توانند عضلات ناحیه فک را تقویت کرده و فرم ببخشند، درحالی که در جراحی فک استفاده‌از ایمپلنت و تراشیدن استخوان فک است که منجر به‌تغییر ظاهر صورت و زاویه سازی فک می‌گردد. بنابراین، اگرچه این روش ها برای داشتن عضلاتی حجیم تر در ناحیه فک و صورت میتوانند مفید باشند، اما هرگز نتیجه ای را که با جراحی می‌توان به‌دست آورد ایجاد نمی‌کنند.

جراحی فک با چانه چگونه انجام می شود

متخصص صورت و فک دکتر شمس

سوالات متداول

  • آیا جراحی فک یا چانه یک روش ایمن برای بهبود ظاهر صورت است؟

بله، جراحی زیبایی فک یا چانه یک روش ایمن و موثر برای بهبود ظاهر صورت و افزایش اعتماد به‌نفس است.

  • چه افرادی باید به جراحی فک یا چانه فکر کنند؟

افرادی که بااندازه یا شکل فک با چانه خود راضی نیستند و میخواهند ظاهر خود را بهبود بخشند میتوانند‌به جراحی فک یا چانه فکر کنند.

  • چه مراحلی در جراحی فک یا چانه دخیل هست؟

مراحل جراحی فک یا چانه شامل مشاوره با پزشک، انجام آزمون‌های پیش جراحی، عمل جراحی و دوره بازگشت‌به طبیعت می‌باشد.

  • آیا جراحی فک با چانه با عوارضی همراه است؟

همانطور که درهر جراحی دیگری، جراحی فک یا چانه هم ممکن است باعوارضی همراه باشد امابا توجه به تکنیک‌های پیشرفته، خطرات آن‌به حداقل می‌رسد.

  • چه زمانی میتوانم به فعالیت‌های روزمره بعداز جراحی فک یا چانه بازگردم؟

بعداز جراحی فک یا چانه، باید به توصیه‌های پزشک پایبند بوده و بسته به‌نوع جراحی، ممکن است بین یک تا چند هفته زمان نیاز باشد .تا به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

سخن پایانی

جراحی فک می‌تواند ظاهری جوان و زیبا بصورت شما ببخشد. باانجام این جراحی توسط متخصصی ماهر و با رعایت نکات مطرح شده دراین مقاله می‌توانید از رسیدن به‌نتیجۀ ایده‌آل خود مطمئن شوید. برای مشاوره و مطرح کردن سوالات خود در مورد جراحی فک می‌توانید باما تماس بگیرید.

دکتر شاهین شمس
دکتر شاهین شمس

دکتر شاهین شمس رتبه برتر بورد تخصصی جراح فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی، فعال در حوزه انواع جراحی زیبایی و درمانی

مقالات دکتر شاهین شمس

«با اشتراک گذاری این مقاله نقش موثری در سبک زندگی خود و دیگران داشته باشید. زیبایی افکار و دانش مکمل زیبایی شماست.»~ با تشکر شاهین شمس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *